Spørsmål om fermentering.

Hei, jeg lagde mitt første brygg på tirsdag 03.09 en Amerikansk havre stout fra bryggselv.no. Det er ennå lite som skjer synes jeg. Skummet litt den første tiden. Tittet oppi dunken i dag og det var bare små "øyer" med skum. Glemte selvfølgelig også å måle med hydrometeret første gang jeg brygget, sikkert grunnet stress. Nå sitter jeg å leser litt rundt omkring og jeg lurer på om jeg tilsatte for lite gjær.. Jeg brukte på ca 25 liter, 1 pose med tørrgjær som det sto skulle holde til dette, men så leser jeg at man trenger mer om sukkerinnholdet i brygget er høyt.  :attevar: Stemmer dette? Isåfall kan dette reddes med å tilsette en pose til?

Takk for svar.

Hvor mye malt eller maltekstrakt brukte du? 1 pakke til 25 liter kan fort være litt for lite, men det kommer som du selv nevner an på hvor høy OG du hadde. Det høres dog ut som brygget ditt har gjæret ut nokså bra, så jeg ville ikke ha tilsatt noe ny gjær etter så mange dager. Brygget kan faktisk være ferdig gjæret etter så lite som 4 dager, men det anbefales å la brygget stå i gjærkaret i 14 dager før du flasker/fater uansett for å la gjæret rydde opp etter seg. Øl blir det uansett, så husker du helt sikkert å måle med hydrometeret neste gang. Da kan du bruke gjærptchekalkulatoren mr.malty.com til å finne ut hvor mye gjær du trenger.

Hei, og takk for et raskt svar. Veide faktisk malten før jeg puttet det oppi gryta. ca 7 kilo. Så anbefalingen er å la dette stå en uke eller to til, før det flaskes? Er det noe jeg bør følge med på i mellomtiden? Lukt, smak og/ eller OG?

Mål Med hydrometeret etter 13 og 14 dager. Har de to målingene samme verdi er det trygt å flaske. Da må du selvsagt også smake og lukte på brygget. Det vil være flatt, og trenger ikke å være en drøm å smake på, dette blir bedre etter et par uker med karbonering på flasker/fat. Lykke til

KimW skrev:
Hei, jeg lagde mitt første brygg på tirsdag 03.09 en Amerikansk havre stout fra bryggselv.no. Det er ennå lite som skjer synes jeg. Skummet litt den første tiden. Tittet oppi dunken i dag og det var bare små "øyer" med skum. Glemte selvfølgelig også å måle med hydrometeret første gang jeg brygget, sikkert grunnet stress. Nå sitter jeg å leser litt rundt omkring og jeg lurer på om jeg tilsatte for lite gjær.. Jeg brukte på ca 25 liter, 1 pose med tørrgjær som det sto skulle holde til dette, men så leser jeg at man trenger mer om sukkerinnholdet i brygget er høyt.  :attevar: Stemmer dette? Isåfall kan dette reddes med å tilsette en pose til?

Takk for svar.

Du kjølte ned vørteren før du tilsatte gjæren?

Hva slags gjær var det? Fermentis mener iallefall at man bør tilsette 50-80 gram per hundre liter. Du har pitchet i lavere del av den skalaen, faktisk underpitched med ett gram. Men det er vanskelig å si siden du glemte å ta måling om hvor mye ekstra du underpitchet.

Hva betyr det for produktet tilslutt? Fulgte pakkeanvisningen så gikk vel i god tro på denne. Noen anbefalinger / tips om hva jeg bør gjøre nå? Takk for svar, helt konge forum
.  ;D

Er vel kanskje verre at du pitchet når vørteren var 30 grader (om du gjorde det) enn at du mangler 1 gram gjær vil jeg tro. Fjæring i for høye temperaturer kan produsere usmaker, men det finner du fort ut om det har gjort:) ikke umulig at det blir godt øl likevel:)

KimW skrev:
Hva betyr det for produktet tilslutt? Fulgte pakkeanvisningen så gikk vel i god tro på denne. Noen anbefalinger / tips om hva jeg bør gjøre nå? Takk for svar, helt konge forum
.  ;D

Det beste du kan gjøre er å vente, det er ikke sikkert at alle som skriver svar til deg fullt ut forstår bryggeprosessen selv ;)

Evt usmaker på ølet får du ta som en erfaring til neste brygg :brygging:
RDWHAHB.

Ja, dessverre er de rikeste erfaringer de dyre  :bank2:
Lukter dog litt alkohol av dette så noe skjer vel... Lært mye nyttig av ett brygg. Deilig å bli litt klokere iallefall.
Da vil jeg vel ta noen stikkprøver om litt tid med hydrometeret for å se når eventuelt OGen stabiliserer seg for så flaske det.

KimW skrev:
.  ;D

Øl blir det. Så slapp av :) Selv om det prosessen ikke helt ble fulgt helt etter boka mtp pitchetemp og mengde gjær.

Tilbake
Topp