Spørsmål om FG???

Jeg er helt ny på dette med brygging.
Kjøpte et Mexican Cerveza kit på Europris og lagde ferdig alt og satt vørteren til gjæring på onsdag forrige uke.
Da jeg er helt ny visste jeg ikke om OG og FG.

Vørteren har gjøres bra med plupping vært 5-10 sekund,men i dag så plupper det nesten ikke lenger.

Kjøpte meg derfor et hydrometer på Europris og det viste 1.001. Altså nesten helt i toppen på hydrometeret.

Det lille jeg har lest så trodde jeg at jeg skulle havne på ca 1.004.

Er det noe feil med brygget mitt? Det luktet og smakte øl..
Vil veldig gjerne vite at det har blitt ok,før jeg flasker det.

Det hørtes unaturlig lavt ut. Sikker på at du har nok væske i hylsa til hydrometeret, slik at det faktisk flyter og ikke hviler på bunn?

glennrlie skrev:
Det hørtes unaturlig lavt ut. Sikker på at du har nok væske i hylsa til hydrometeret, slik at det faktisk flyter og ikke hviler på bunn?
Om hydrometeret hviler på bunn vil det nødvendigvis vise en for høy SG. ;)

Men hvis hydrometeret har fått seg en kakk så lappen har sklidd ned, så kan det vise for lavt. Du kan prøve å måle SG i rent vann fra springen på nøyaktig 20 grader, Chrizzo. Er hydrometeret kalibrert riktig og lappen sitter der den skal, vil det vise en SG på 1.000.

Det følger med noe enzymer med dette settet eller som skal gi bedre utgjæring og tørrere øl?

Det fulgte med noen enzymer ja. Noen som vet hva dette skal gjøre?

Jeg dro ned på Europris og kjøpte et nytt hydrometer og nå viser det en plass mellom
1.010 og 1.005 så det var nok det som var ødelagt.

Veldig upresise dem hydrometerne på Europris forresten.

Hadde vært greit å ha en enklere skala å lese av.

Chrizzo skrev:
Det fulgte med noen enzymer ja. Noen som vet hva dette skal gjøre?

Jeg dro ned på Europris og kjøpte et nytt hydrometer og nå viser det en plass mellom
1.010 og 1.005 så det var nok det som var ødelagt.

Veldig upresise dem hydrometerne på Europris forresten.

Hadde vært greit å ha en enklere skala å lese av.

Hvis du en gang velger å trappe opp bryggingen, vil jeg anbefale et refraktometer. Da får du neppe disse problemene igjen, koster litt da.

Tilbake
Topp