Spørsmål om flaskekarbonering

Hei!

Jeg har nylig brygget og flasket mine tre første batcher med ale, men flaskekarboneringa gikk ikke helt som den skulle.

Alle flaskene er flaskemodnet på et mørkt rom med 23-25 grader i 14 dager.
Sukkeret for karbonering ble kokt opp og kjølt ned til 20 grader, og blandet inn samtidig som ølet ble stukket om på nytt fat før flasking, så sukkeret skulle bli jevnt fordelt.


1. Hveteøl
- OG 1054
- SG 1008
- Etter tilsetting av sukker (6,5 g/l) - SG 1010
- Resultat etter to uker flaskemodning:
 - En av flaskene sprengte etter 8-9 dager. Etter 14 dager testa jeg en av de andre flaskene, og den virka forholdsvis dau.
Hvordan kan det ha seg at én av flaskene eksploderer mens en annen er nesten uten kullsyre i samme batchen?


2. APA
- OG 1058
- SG 1016
- Etter tilsetting av sukker (6,5 g/l) - SG 1018
- Resultat etter to uker var ganske greit. Ok karbonering.

3. Porter
- OG 1054
- SG 1016
- Etter tilsetting av sukker (6,5 g/l) - SG 1018
- Resultat etter to uker:
 - Sinnsykt trykk i flaska. Halve ølen blåste ut på første jekkinga. Prøvde å jekke en til veldig forsiktig, men det brusa hardt og lenge, og mye av ølet brusa ut av flaska også denne gangen. Karboneringa i ølet som jeg omsider fikk helt i glasset virket ganske svak, og det virka som den ble dau fort i glasset.

Kort oppsummert:
Hvordan kan én flaske sprenge, mens en annen er helt dau i samme batchen?
Hvordan vet man hvor mye sukker man skal ha i for flaskekarbonering?
Hvordan kan man best styre resultatet på karboneringen?
 
Stek skrev:
Kort oppsummert:
Hvordan kan én flaske sprenge, mens en annen er helt dau i samme batchen?
Hvordan vet man hvor mye sukker man skal ha i for flaskekarbonering?
Hvordan kan man best styre resultatet på karboneringen?

Mine tanker om dette :

1. Enten er det forskjellig mengde sukkert i flaskene, eller så er det infeksjon i en (eller flere) av flaskene.
2. Les om det. Jeg bruker f.eks. 4-5 gr i bitter og stout, 6 i pils og APA/IPA, 8 i Saison og 10 i Weiss.
3. Jeg bruker dosertingssprøyte kjøpt på apotek. Vet at mange mener det er unødvendig mye arbeid, men det gir garantert like mye sukker i hver flaske.

Jeg har vel flasket 1000-1500 flasker, har hatt noen få infeksjoner (to hele batcher og noen enkeltflasker i andre batcher), men ingen bomber.
 
Stein Norem Wisted skrev:
Jeg har vel flasket 1000-1500 flasker, har hatt noen få infesksjoner (to hele batcher og noen enkeltflaskeri andre batcher), men ingen bomber.

Hvordan unngår du infeksjon? Bruker du noe slags såpe når du reingjør flaskene, eller holder det å bare skylle de med vann etter at ølet er helt ut og skylle de med starsan før neste batch skal flaskes?
 
Jeg bare skyller med varm vann fra springen med en gang flaskene er tømt. Skyller med Starsan på flaskedagen. Skyller også korker i Starsan, det samme med doseringssprøyten, tappestang, kraner osv. alt som kommer i kontakt med ølet. Koker også sukkerlaken i 15 minutter.
 
Takk for svar.

Jeg har omtrent samme prosess for vask og rensing av flasker og utstyr høres det ut som. Men det kan jo godt hende at det var noe møkk igjen i den ene flaska, og at det ble infeksjon pga det.

Men jeg tror hovedproblemet mitt er at jeg ikke vet hvor mye sukker jeg bør ha for karbonering. Spiller det noen rolle hvor høy SG er? Alle batchene hadde gjæret i 3 uker, så jeg regnet med at gjæra hadde spist det den kunne før flaskinga.
 
Hvis du er i tvil om gjæringen er ferdig, bør du måle over flere dager, 1-3. Hvis SG ikke endrer seg, er gjæringen ferdig.
Jeg ser du skriver at du koker opp sukkerer, og kjøler det ned. Jeg ville nok kokt laken i rundt 15 minutter for å være sikker på å drepe alle basselusker. I begynnelsen bare kokte jeg opp til alt var oppløst, og misstenker at det var grunnen til en hel batch ble infisert.
 
Angående flaskevask så kan det være lurt og vaske disse med PBW før flasking. Jeg skyller ALLTID flaskene godt etter bruk, men velger likevel å la de ligge og godgjøre seg i en PBW blanding før flasking (skyller godt etterpå og desinfiserer så med Star san). Dette er minimalt med ekstra-arbeid, og en enkel forsikring mot infeksjon. Over tid vil det kunne samle seg avleiringer i flaskene som du ikke får fjernet kun ved å skylle godt, har jeg blitt fortalt. Derfor bruker jeg denne metoden. Er flaskene i utgangspunktet reine (skyldt godt direkte etter bruk) trenger du ikke kjøre flaskebørste på disse. De holder at de ligger en time eller to og godgjør seg i PBW blandingen.

Når du skal karbonere ølet ditt kan du godt bruke metoden som beskrives over. Det er dog vanligere å lage en sukkerlake og helle denne i flaskebøtta før du stikker om. Sukkerlaken vil blandet seg fint med ølet, men for å være sikker kan du røre forsiktig med en desinfisert bryggesleiv, eller noe annet passende. Denne metoden har fungert helt utmerket for meg, og i tillegg til å være rask, og enkel, har jeg alltid fått et fint og jevnt karbonert øl ved å gjøre det på denne måten.

Det finnes mange fine kalkulatorer for å beregne mengde sukker du trenger til karbonering. Du kan f. eks sjekke ut denne:

http://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/
 
Stein: kan du forklare litt mer hvordan du gjør det med doseringssprøyte? Hvordan regner du ut hvor mye veske du skal ha i hver flaske for å få antall gram? :)
 
Hvis jeg har 20 liter som skal flaskes, i 0,5 liters flasker, regner jeg 10 ml pr flaske. I 0,35 flasker regner jeg 5 ml og i 0,75 flasker 15 ml

20l x 0,5 = 40 flasker x 10 ml = 400 ml
20l x 6 gr = 120 gr sukker

Skal jeg ha 6 gr sukker pr liter blir det 120 gr sukker oppløst i 400 ml vann. Jeg koker dette i 15 minutt, og koker også ekstra vann i 15 minutt, slik at jeg kan etterfylle i sukkerlaken slik at jeg får 400 ml ferdig kokt lake.
 
Ahaaa. Etterfylle var stikkordet... Det tenkte jeg ikke på. Jeg har stressa ekstremt med å regne ut nøyaktig mengde volum for vann med sukker i, men har aldri truffet etter kok. Tenkte aldri på å etterfylle! Det enkleste er ofte det beste. :p
 
Smart! Som programmerer tenker jeg alltid litt for vanskelig: 400 ml vann i utganspunkt, vei, legg på 200 ml og kok ned til 400ml ved hjelp av vekten. Ca. 10 minutter. Men etterfylling er jo helt klart lettere!  D'OH! :bank2: 

Uansett, etter å brukt sprøytemetoden på mine første 5-6 brygg ble jeg lei og gikk over til sukkerlake med omstikking.

Stek: Du nevnte aldri hvor mye vann du bruker for blanding av sukkerlake. Selv bruker jeg 0.5 liter for å få det tynt, fint og lettblandet.  15 minutter kok er overkill, det holder med 5+. Det har alltid fungert perfekt ved å bare kjøre laken ned i tappekaret, overføre ølet via en liten whirlpool-effekt og deretter flaske like etter. Nedkjøling av sukkerlaken er ikke nødvendig. Etter å ha begynt med denne metoden har jeg aldri hatt varierende kullsyre. Flaskebomber har jeg aldri hatt.

Anbefaler også cold-crash 3 dager før tapping for å få fint lite grums med i ølet, og kjør gjerne opp tempen til 30+ de første to dagene om mulig, så blir det fort futt i sakene. Når det virker bra kan du kjøle ned ølet (lagre), det gjør at kullsyren synker til bunns og holder seg lengre etter åpning.

RDWBRAAARGH!!
 
Stein Norem Wisted skrev:
Hvis jeg har 20 liter som skal flaskes, i 0,5 liters flasker, regner jeg 10 ml pr flaske. I 0,35 flasker regner jeg 5 ml og i 0,75 flasker 15 ml

Det der gir jo ganske mye mindre sukker pr liter til 0,35-flaskene, enn til 0,5-flaskene, de får jo bare sukkermengde tilsvarende 0,25!

Hvis du skal få samme mengde sukker pr liter til 0,35-flaskene som til 0,5-, så blir det 7ml pr flaske.

Det er den store fordelen med å blande sukkerlaken rett i karet: så lenge du bare passer på at laken blir ordentlig blanda ut, blir det helt garantert riktig fordelt i flaskene, totalt uavhengig av størrelsen på flaskene.
 
TorsteinO skrev:
Stein Norem Wisted skrev:
Hvis jeg har 20 liter som skal flaskes, i 0,5 liters flasker, regner jeg 10 ml pr flaske. I 0,35 flasker regner jeg 5 ml og i 0,75 flasker 15 ml

Det der gir jo ganske mye mindre sukker pr liter til 0,35-flaskene, enn til 0,5-flaskene, de får jo bare sukkermengde tilsvarende 0,25!

Hvis du skal få samme mengde sukker pr liter til 0,35-flaskene som til 0,5-, så blir det 7ml pr flaske.

Du har helt rett, jeg skrev litt feil. Jeg forutsatte like flasker til hele batchen. Jeg regner 5 ml i 0,33 hvis jeg skal det på hele batchen, ellers regner jeg 7 ml, 10 ml og 15 ml hvis jeg har flere flasketyper i samme batch.
 
Tilbake til spørsmålet ditt ang. ujevn flaskekarbonering.
Har tidligere erfart det samme som deg,hadde mistanke at sukkeret var ujevnt fordelt.
Her derfor jevnlig rørt med "starsanisert" røresleiv med jevne mellomrom ved tapping på flasker som løste problemet for meg.
 
Tilbake
Topp