spørsmål om gjær og gjæring

Hei

Jeg lurer på om noen kan svare meg på noe. Hvor mye av gjærkaka etter endt gjæring er gjær?
jeg vet det kommer an på hvor mye man får med fra koking o.l. men i mitt tilfelle kjører jeg alt gjennom en sil når jeg tapper det i gjæringskaret, så det er uansett minimalt med humlerester som kommer i gjæringskaret.
Det er vel kanskje også en del proteiner og andre ting. men vil noen prøve å estimere eller kanskje enda bedre, vet noen hvor mye av gjærkaka som er gjær? sånn ca i %....

jeg spør med tanke på gjenbruk og vasking av gjær.

Hvor mye av dette anbefales/ ville dere brukt til et juleøl med O.G 1.070 og på 85 liter?
Flaskene med semivaska gjær er 1 liter hver. Jeg har fire. Det er fra 110 liter lys lager med O.G 1.047 og F.G 1.010.
De har forøvrig stått på kjøl i to døgn på bilde, og skal stå i tre til. Skal brukes på lørdag.

Vedlegg

• image.jpg
    image.jpg
    194,4 KB · Sett: 73
Jeg ville brukt alt. (med forbehold om at jeg ikke vet hva du mener med "semivaska gjær".
Med semivaska mener jeg at jeg ikke har kokt vann og vasket det på den måten, jeg bare lot det være igjen litt øl etter at jeg tappet om, ristet dette godt å jeg fikk løst opp gjærkaka, helte dette i begoldere og ventet en halv time ca. dekanterte og helte mesteparten uten grums på flaskene.

Da vet du egentlig ikke sikkert hvor mye slurry du har? Du trenger i følge mine beregninger ca 2,9 liter god slurry. Jeg ville fremdeles brukt alt (som du spurte om), men jeg hadde også supplert med mer gjær. Hadde dette vært min øl hadde jeg lagt til grunn at slurryen holder til ca. halvparten. Har nettopp gjort det samme selv på en 50 l batch med IPL, der mengden slurry ble for liten. Sterke lagere krever mye gjær.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg heiv gjæren fra en 10 liters batch med saison som hadde gått en snau uke, oppi 50 liter ny saison (OG 1.058). Dette var nå helga som var, og det har fungert særdeles godt. Den er nede på 1.014, og klukker stadig riktig muntert. (10-liter'n overlevde forvrig transplantasjonsoperasjonen, og er nå på 1.008.) WLP566.

Skal du vite mengden gjær du får må vaske den ordentlig og få skilt gjæra bra. Mørk gjær (med mindre du brygga mørk øl) er død gjær blandet med trub og diverse. Det lyse laget er fersk fin gjær.

I glasset på bildet ser du dette godt. Vask, la stå kaldt flere timer, kanskje et døgn om du ikke har det travelt. Så dekanterer du av / bruk skje eller lignende til å ekstrahere godsakene.

Dermed trenger du 400x mikroskop og telleplate og litt know how. Det er altså mulig å telle gjærtetthet pr ml. Gøyalt å teste, lurt å kunne dersom du tenker å ha husgjær / lage gjærbank.

Sånn ellers, gjær fra en batch du gjæra med starter og abv lavere enn 6-7% er viril i forhold til hva du tilsatte starteren din fra fabrikkens rør.

Anbefaler boka yeast, interessant lesning og hjelp i forståelsen av både gjæras væremåte og hvordan du kan behandle og undersøke gjæren din.

Vedlegg

• received_10152999243898188.jpeg
    received_10152999243898188.jpeg
    36 KB · Sett: 31
Tilbake
Topp