Spørsmål om gjæring

Prøvde meg på et lite kjøkkenbenkbrygg lørdag kveld. En NØ IPA-klone etter oppskrift på bryggselv.no. Oppskriften er skalert ned til 5 liter.

Det meste gikk greit tror jeg, fikk 4-5 liter vørter som ble overført til en gjæringsdunk (PET 11 L). Tilsatte to rør med flytende WLP007. Satte dunken i kjelleren som holder ca 21 grader.

Det har foreløpig ikke skjedd noe "plopping" i gjærlåsen. Da blir man jo litt usikker og en smule bekymret.

Jeg gjorde én feil som jeg vet om, hehe, glemte å ha vann i gjærlåsen når jeg var ferdig! Flaut, men jeg fylte på vann morgenen etter. Men fortsatt, etter 24 timer har det ikke skjedd noe. Vørteren ser også ganske "flat" ut, ingen bobler e.l.

Noen tanker om evt. årsaker har jeg gjort meg, men er muligens på bærtur:

1) Gjæra ble kjøpt 31. mai, dvs. for to måneder siden. Den går ut først i september, men har vært lagret på soverommet i alt fra 20-35 grader vil jeg tippe. Kan den være død?

2) Gjæringskaret er forholdsvis stort (11 L) i forhold til mengden vørter (4-5 L). Kan det ha noe å si for tiden det tar før det plopper?

3) Det at jeg glemte vann i gjærlåsen, gjør det noe fra eller til?

4) PET-dunken har tappekran, og en gummipropp i tuten, kan det slippe ut noe luft/CO2 der?

Tar gjærne i mot tips til hva jeg bør gjøre:

1) Vente og se - håpe at noe skjer om noen dager?
2) Kjøpe ny gjær og putte oppi?
3) Kaste alt og begynne på nytt..? :-(

Takker for alle innspill!!
 
Hvis jeg skulle satt fingeren på noen av punktene ville den stoppet ved punkt 1. Oppbevaring av gjæren.
 
Ja, jeg frykter jo at det har noe med lagringen å gjøre. Planen var å brygge rett etter innkjøp, men så ble det sommer og jeg skulle reise bort og da ble det utsatt... hadde glemt at både malt, humle og gjær var blitt ryddet bort (av kona selvsagt... ;-) ) og puttet i klesskapet.

Men hva kan jeg i så fall gjøre?
 
Hvis du ikke får noe skum etter to tre dager så ville jeg pitchet ny gjær og sett hva som skjedde, evt en aktiv starter. Sikkert noen andre her inne som har noen lure løsninger.
 
Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke blir nevt tidligere i lignenede tråder,
men mål SG
Da får du en mer vitenskaplig indikator om gjæren har foretatt seg noe
 
Kan være greit å ta en SG hvis du har oechslevekt. Hvis det er en lekkasje et sted på gjæringskaret kan det være grunnen til at det ikke kommer noe gass ut av vannlåsen.
 
Bare se hvor langt den kommer. Klasker meg litt i hodet at jeg ikke nevnte å måle, som loebrygg sier så er det eneste sikre indikasjonen på hvordan ståa er nedi dunken.
 
Ok, da får jeg være tålmodig :-/

Takk for tipset om SG - ikke så lett å vite når man aldri har gjort dette før... Har uansett lært mye av dette forsøket :)

Siste spm. (tror jeg): sett at det ikke skjer noe mer, eller det skjer veldig lite; er det da feil å hive oppi et par nykjøpte rør med gjær? Kan det blir for mye gjær, eller? Hvis det første ladningen er død, så kanskje det ikke har noe å si...

Urk. Neste gang skal jeg gjøre alt korrekt!
 
Hvis ikke SG har sunket til minst under halvparten av OG etter 2 -3 dager (007 burde jobbe ganske raskt),
ville jeg slengt oppi en 1 liter aktiv starter med et rør fersk 007 gjær
 
...er det da feil å hive oppi et par nykjøpte rør med gjær? Kan det blir for mye gjær, eller? Hvis det første ladningen er død, så kanskje det ikke har noe å si...

Et par rør på 4-5 liter vørter er vel litt mye, det bør rekke med ett. Jeg regner med at du husket å lufte vørteren?
 
ØlBelge: vedr. lufting: jeg rista litt halvhjertet på dunken i 30-40 sekunder... om det kan kalles (nok) lufting vet jeg ikke. Og jeg hadde allerede tilsatt gjær.

Jeg stikker innom bryggselv i dag og ser om jeg får ordnet noe mer gjær på et eller annet vis. Kanskje de anbefaler noe.

Fant for øvrig denne artikkelen på bryggselv som kanskje forklarer den dårlige "futten" i gjæra mi. Dersom det nå er to-tre måneder siden gjæren ble produsert så er det ikke særlig mange prosenter igjen dersom det dør 25% pr. mnd.:

- Gjærets holdbarhet.


Siden jeg bruker fersk gjær fra white labs/wyeast, holder det da ikke å bare bruke ett rør til alle mine startere? Svaret er nei. All fersk gjær har en begrenset levetid. En tommelregel er at 25% av gjærcellene dør pr. mnd. Dette betyr at dersom man kjøper gjær som er en måned gammel i fra produksjonsdato, kan man regne med at det er 75% av gjærcellene som er levedyktige. Både White Labs og Wyeast sine gjærpakker inneholder ca. 100 mill. friske gjærceller. Så en måned gammel gjærpakke med 75% levedyktige celler tilsvarer da ca. 750 000 gjærceller. En pakke som er to måneder gammel har ca 50% levedyktige celler.
Jo eldre gjærpakker man har, jo større gjærstarter må man lage for å dyrke opp en stor nok mengde med friske og kampklare gjærceller.

Ett godt råd i fra bryggeren til Nøgne Ø, Ingrid Elisabeth Skistad: "Alltid bruk frisk og sunn gjær. Og alltid pitch nok gjær. Så får du ett godt resultat."
 
Bryggselv-mannen hadde samme tips som kintii: pitch en pakke US-05 oppi.

Dette er utført og da er det vel bare å vente.
 
Tilbake
Topp