Ole Kristian Graven
Norbrygg-medlem
Da er forberedelsene til mitt første brygg i gang.
Og da begynner spørsmålene å komme ;-)
Valget falt ned på en Pils Gahr edition som første brygg. I stede for å være totalt gal og gå for en dobbelt dekoksjonsmesket tjekkisk pils he he he ( gal kokk ;-) )
Og har nå satt en gjærstarter på 2 liter som står å snurrer på magnetrører.
Prøvde å finne ut av hvor mye osv jeg måtte ha av gjær ved å bruke kalkulatorene som er der ute men ble vel egentlig mere usikker.
Har kokt opp 2 liter vann med 200gr dme og litt foamcontrol.
Kjølt det ned og tilsatt 2 pakker Wlp800 som var produsert 12 september.
I følge en kalkulator er denne gjæren så gammel og "død" at jeg må steppe den opp ved å kjøre nok en runde med 2 liter etter dekantering.
Den andre sier jeg må bruke minimum 6 liter starter eller 4-5 pakker gjær-
Spørsmålene så langt er.
1. Hvor lenge bør denne gå på røreren før jeg setter den i kjøleskapet ?
2, trenger jeg steppe denne eller holder det med den gjæren og den starteren jeg har ?
temperaturen på kjøkkenet mitt er ca 21-22 grader og har brukt pbw for å vaske kolbe og plenty med starsan på alt for å unngå andre gjær celler.
Kommer som sagt før garantert flere spørsmål fra meg etterhvert.
Og da begynner spørsmålene å komme ;-)
Valget falt ned på en Pils Gahr edition som første brygg. I stede for å være totalt gal og gå for en dobbelt dekoksjonsmesket tjekkisk pils he he he ( gal kokk ;-) )
Og har nå satt en gjærstarter på 2 liter som står å snurrer på magnetrører.
Prøvde å finne ut av hvor mye osv jeg måtte ha av gjær ved å bruke kalkulatorene som er der ute men ble vel egentlig mere usikker.
Har kokt opp 2 liter vann med 200gr dme og litt foamcontrol.
Kjølt det ned og tilsatt 2 pakker Wlp800 som var produsert 12 september.
I følge en kalkulator er denne gjæren så gammel og "død" at jeg må steppe den opp ved å kjøre nok en runde med 2 liter etter dekantering.
Den andre sier jeg må bruke minimum 6 liter starter eller 4-5 pakker gjær-
Spørsmålene så langt er.
1. Hvor lenge bør denne gå på røreren før jeg setter den i kjøleskapet ?
2, trenger jeg steppe denne eller holder det med den gjæren og den starteren jeg har ?
temperaturen på kjøkkenet mitt er ca 21-22 grader og har brukt pbw for å vaske kolbe og plenty med starsan på alt for å unngå andre gjær celler.
Kommer som sagt før garantert flere spørsmål fra meg etterhvert.