Spørsmål om gjærstarter.

Ole Kristian Graven

Norbrygg-medlem
Da er forberedelsene til mitt første brygg i gang.
Og da begynner spørsmålene å komme ;-)

Valget falt ned på en Pils Gahr edition som første brygg. I stede for å være totalt gal og gå for en dobbelt dekoksjonsmesket tjekkisk pils he he he ( gal kokk ;-) )

Og har nå satt en gjærstarter på 2 liter som står å snurrer på magnetrører.

Prøvde å finne ut av hvor mye osv jeg måtte ha av gjær ved å bruke kalkulatorene som er der ute men ble vel egentlig mere usikker.

Har kokt opp 2 liter vann med 200gr dme og litt foamcontrol.
Kjølt det ned og tilsatt 2 pakker Wlp800 som var produsert 12 september.
I følge en kalkulator er denne gjæren så gammel og "død" at jeg må steppe den opp ved å kjøre nok en runde med 2 liter etter dekantering.
Den andre sier jeg må bruke minimum 6 liter starter eller 4-5 pakker gjær-

Spørsmålene så langt er.
1. Hvor lenge bør denne gå på røreren før jeg setter den i kjøleskapet ?
2, trenger jeg steppe denne eller holder det med den gjæren og den starteren jeg har ?

temperaturen på kjøkkenet mitt er ca 21-22 grader og har brukt pbw for å vaske kolbe og plenty med starsan på alt for å unngå andre gjær celler.

Kommer som sagt før garantert flere spørsmål fra meg etterhvert.
 
Kalkulatorene er way off i forhold til pure pitch-pakkene til WLP. De skal ha 50% levende celler ved utløpsdatoen, som er 6 mnd fra produksjonsdatoen. Så jeg tar sjansen på å si at du er godt innafor.

36 timer på en magnetrører er rikelig; antakelig kan du greie deg med mindre. Når du får kaffe m. mjølk-farge på starteren, er det en indikasjon på at den er ferdig. Test også gjennom å ta den av og la den stå litt. Hvis gjæren legger seg snilt på bunnen av kolben din, og det ikke er gassbobler som stiger opp, er den ferdig.
 
Kalkulatorene er way off i forhold til pure pitch-pakkene til WLP. De skal ha 50% levende celler ved utløpsdatoen, som er 6 mnd fra produksjonsdatoen. Så jeg tar sjansen på å si at du er godt innafor.

36 timer på en magnetrører er rikelig; antakelig kan du greie deg med mindre. Når du får kaffe m. mjølk-farge på starteren, er det en indikasjon på at den er ferdig. Test også gjennom å ta den av og la den stå litt. Hvis gjæren legger seg snilt på bunnen av kolben din, og det ikke er gassbobler som stiger opp, er den ferdig.
Tar sjansen på å henge meg på denne tråden, da jeg har litt starter problemer. Har laget en starter på 3,5 liter med en pakke California Ale (wlp), den stod 24 timer på magnetrører, og har deretter stått 36 timer i kjøleskap. Problemet er at jeg ikke kan se noen markant bunnfelling. Det er nå antydning til bobler. Hva har jeg gjort feil? Hva gjør jeg videre? Venter og ser om jeg får felling, eller pitcher hele starteren uten dekantering?

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
20+ grader blir altfor varmt for wlp800 til å få en noenlunde clean lager. Du bør gjære på under 12gr for å få et bra øl....
 
Tar sjansen på å henge meg på denne tråden, da jeg har litt starter problemer. Har laget en starter på 3,5 liter med en pakke California Ale (wlp), den stod 24 timer på magnetrører, og har deretter stått 36 timer i kjøleskap. Problemet er at jeg ikke kan se noen markant bunnfelling. Det er nå antydning til bobler. Hva har jeg gjort feil? Hva gjør jeg videre? Venter og ser om jeg får felling, eller pitcher hele starteren uten dekantering?

Sent fra min D5803 via Tapatalk
Hvilen temperatur på starteren? Mål SG, den bør være under 1.010
 
Den holdt 19 grader da den stod på magnetrøreren, skal måle SG.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
20+ grader blir altfor varmt for wlp800 til å få en noenlunde clean lager. Du bør gjære på under 12gr for å få et bra øl....

Skal gjærstarteren gå på under 12 grader ????

Så vidt jeg har lest meg til over alt så skal starteren gå i romtemeperatur.
Gjæringen av vørteren til øl skal få gå i min kjeller som holder ca 6-8 grader med varmebelte.

Er det jeg som har lest så feil alle steder ????
 
Skal gjærstarteren gå på under 12 grader ????

Så vidt jeg har lest meg til over alt så skal starteren gå i romtemeperatur.
Gjæringen av vørteren til øl skal få gå i min kjeller som holder ca 6-8 grader med varmebelte.

Er det jeg som har lest så feil alle steder ????
Starteren kjører du på romstemeratur, selve ølgjæringen på 6-10gr
 
Den holdt 19 grader da den stod på magnetrøreren, skal måle SG.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Mulig det tar litt lenger tid enn 24 timer med den temperaturen - det har hendt meg, det. Boblene forteller at det foregår gjæring, så om SG er bare litt høy, ville jeg snurret den noen runder til. Du kan godt la den bli noen grader varmere enn 19 grader, skjønt du sikkert får veldig fin kvalitet på gjæren på den temperaturen. Det er visst mange meninger om det der, men en vanlig oppfatning er det i alle fall at opp mot 24 grader er ideelt. Men det er ingen krise for alegjær om den går flere grader høyere.
 
Mange takk for hjelpsomme svar, OG var på 1,040 så den var vel langt fra ferdig.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp