spørsmål om holdbarhet på starter

Hei, noen spørsmål om starter (igjen).
Har en starter som jeg har steppet opp tre ganger. (planen var å steppe opp to ganger, men pga minusgrader og sjukdom ble brygging utsatt en uke).
Starteren har ved hvert step stått i rom temp på rører ca et døgn, så har den stått ca en uke kaldt, (8-9 grader), før neste step. Dvs den er nå tre uker.

Er det noe problem å la den stå en uke mellom steppene?

Har forstått at faren for infeksjon øker for hvert stepp. Hvordan kan man bedømme væsken som man tømmer av om man har fått infeksjon eller ikke?

Koker opp nytt vørter til starter i rustfri kjel med alufoil over. Er dette grei prosedyre? eller kan man få bismak i starteren?

Smakte på væsken som jeg tømte av, ingen usmak unntatt kaanskje litt snerp smak bakerst på tunga, (antydning metallisk).
Har jeg en infeksjon eller er dette normalt? (gjær wyeast london esb)

Har prøvd å finne svarene selv men lyktes ikke.
Ble mange spørsmål dessverre, ha en god kveld!

mvh ole
 
Jeg ville ikke stresset så mye med det. Den er helt sikkert fin. Litt usmak skal du nok forvente med såpass oksidert øl. Det har jo stått på rører i flere døgn!
 
Vet ikke veldig mye om holdbarheten i starter. Men det finnes enkle metoder til å få en gjærkultur til å vare til evig tid.

Ser ellers i forumet at at det er mye fokusering på å tilføre luft/oksygen til starteren. Derfor fikk jeg lyst til å fortelle om min siste erfaring med starter. Laget for noen dager siden en ordinær starter av Wyaest 1007 German Ale på 1 liter vann og 110 g maltekstrakt. Eneste lufttilførselen var pisking med gammeldags håndvisp før den ble satt til gjæring med gjærlås. Dagen etter brygget jeg 23 liter Ale og tilsatte min gjærstarter som nå boblet friskt i gjærlåsen. Satte dunken til gjæring på 19 grader og etter et døgn var stormgjæringen i full gang i dunken. I løpet av neste natt har gjæringen så og si gått løpsk, - gjærlåsen (en sånn stor hettetype) var blåst nesten av. Den var fylt med ølsats og noe var flytt ut av dunken og ned på gulvet. Snakk om eksplosiv gjæring.
Det manglet såvisst ikke på oksygen i starteren etter kun bare håndvisp.

I boka om håndbrygging står det noe om at man kan la starteren gjære helt ut og fordele den på mindre desinfiserte flasker. Så kan ma igjen lage en ny starter fra en av flaskene. Slik kan man parallelldyrke flytende gjær nesten i det uendelige. Gjæren blir med andre veldig billig selvom den i utganspunktet er dyr.
 
Magnar V skrev:
Det manglet såvisst ikke på oksygen i starteren etter kun bare håndvisp.

I boka om håndbrygging står det noe om at man kan la starteren gjære helt ut og fordele den på mindre desinfiserte flasker. Så kan ma igjen lage en ny starter fra en av flaskene. Slik kan man parallelldyrke flytende gjær nesten i det uendelige. Gjæren blir med andre veldig billig selvom den i utganspunktet er dyr.

Vel, fordi om man ser aktivitet, betyr ikke det at det hele tiden er mye oksygen i starteren. Det man pisker inn blir svært fort brukt opp av gjæren.

Ved parallellkultivering slik du skisserer her er det svært viktig med renslighet, og man har heller ikke oversikt over hvor mye av gjæren som faktisk er levende/frisk etter en tid.

Rett gjærbehandling er definitivt den viktigste faktoren (ved siden av renslighet) i jakten på stabilt kvalitetsøl.
 
Desinfiserte plasthansker er fint å bruke ved gjærhåndtering, og selvfølgelig desinfisert utstyr. Sløyfer hvitfrakken enn så lenge for man trenger vel ikke å være helt gynekolog selv ved ølbrygging.
Men ellers plopper det fortsatt muntert i gjærlåsen med bare godlukt og det er liv i gjærdunken. Dette lover godt for ølet som gjærer så fint etter en voldsom start, men nå roligere på 3. dagen ved hjelp av min håndpiskede starter.
Skal senere teste parallellkultivert gjær for jeg har satt til side et noen flasker parallelkultur. Blir spennende med de neste par ølsettingene og de deretter og de deretter og de deretter ....
 
Tilbake
Topp