Spørsmål om humling

Jo

Norbrygg-medlem
Hei!

Er fullstendig nybegynner (første brygging ble gjort i helgen), og har et par spørsmål ang. humling. Jeg brygger fra maltekstrakt foreløpig, og tilsetter humlepellets i humleposer. Men;

Når skal humlen tas ut? Jeg har i humle etter oppskriften, og tar ut posene når vørteren er kjølt ned. Skulle de evt. blitt tatt ut når nedkjølingen begynner? I så fall vil jo aromahumle bare få et kjapt "dypp".

Når jeg bruker pellets og humleposer får jeg rimelig store mengder bitte små biter humle i vørteren. Regner med at mesteparten av dette vil ende opp som bunnfall under gjæringen - men burde man gjort noe for å bli kvitt dette før gjæring? Jeg går ut fra at problemet vil forsvinne hvis jeg går over til å bruke blomster fremfor pellets...

Ellers tar jeg gjerne i mot tips om hvor man kan få tak i 0.5 eller 1-liters flasker i Bergensområdet! Har sett at vin og bar har PET-flasker på 0.75 liter. Noen som har erfaring med disse? Er mer enn skeptisk til flasker som er laget av plast...

Jo

La humlen ligge i til nedkjølingen er over. Humlerester vil bunnfelle, men det kan være lurt å prøve å unngå mest mulig humle i gjæringskaret. Om det ikke er snakk om mye, spiller det dog egentlig liten rolle.

Humlepellets vs. blomst (hel humle) er et spørsmål om preferanser. Avhengig av hva slags system man her er det lettere å sile av det ene eller det andre. Pellets er tildels finmalt, og vil derfor slippe ut av en eventuell pose lettere, mens blomst holder tilbake mer vørter. Jeg har et system hvor den hele humlen selv fungerer som en sil i bunnen av kokekaret mitt. Prøv deg litt frem og se hva som fungerer best for deg. Å ha humlen i poser gir deg lavere utbytte enn om den ligger løst i gryta.

Ang. flasker i Bergensområdet. Maltbua selger halvlitersflasker, men det er et stykke unna byen... Siden du likevel ikke skal ha pantbare flasker, foreslår jeg du tar deg en tur på en pub (f.eks. Naboen eller Henrik, de er hyggelige og har sympati for oss hjemmebryggere!) og be om å få tomme halvlitersflasker av dem. De selger en god del Nøgne Ø og/eller weissbier der, og dette kommer i ikke-pantbare glassflasker i halvlitersstørrelse. De må uansett kaste flaskene, så de er stort sett bare glade for å bli kvitt dem. Jeg har selv fått flasker fra Henrik tidligere.

Takk for gode råd og en fin anledning/unnskyldning til å stikke innom Henrik :)

Jo H.

Jeg "gjenbruker" 1,25 liters plast flasker som det har vert øl på tidligere. De tåler et enormt trykk før de exploderer. Det blir bakke til luft missiler før det sier pang innomhus :skaal2:

Enig med Jalle. Det fungerer utmerket med plastflasker inntil man er oppe og går med lagringsverdige brygg.
I starten på bryggerkariæren er det greit å kjøre safe med plast. De tåler "alt" og blir i verste fall virkelig steinharde dersom man er uheldig med å flaske for tidlig.

Kjøp deg en god mugge som inneholder ca 2 liter. Da er det plass til en hel 1,5 liter pluss skum.

Selvsagt er det mer presentabelt med glass, men det jo slik at i starten handler det mest om å få godt øl, og mer sekundært om å dille med glassflasker.

Flaskevasking med stout- og sterkrens gir helt rene flasker, så din skepisis er nok ubegrunnet (hvis det er det hygieniske du tenker på).
Billig er det også.

just my 2 cent

Det kan være litt vanskelig å få tomflasker på Naboen for tiden. Ikke bare stikker jeg av med de fleste, men noen av bartenderne har begynt å planlegge hjemmebrygging de også! Men send meg en PM om noen uker og hør. Regner med å selge store mengder flasker rundt studiestart og i månedene fremover. Da er dere hjertelig velkommen til å komme og hente flasker. Kjøper dere de i baren får dere de fylt med øl som en bonus. Det må jo være rett og slett best!

Gikk hjem fra nattskift en morgen og så en av de ansatte på Biskopen kaste en svær søppelsekk med flasker. Angrer på at jeg ikke gikk bort og adopterte noen.

Henrik kan også hjelpe med flasker, så vidt jeg vet.

Når det gjelder plastflasker, funket det glimrende å tappe på 1.5-litere, iallefall rent teknisk. Mye vasketid spart når man har 30 liter øl.

Flaskene er imidlertid litt for store for min smak, det ble en del dødt øl siden hele flasken ikke ble drukket opp hver gang. Helle fra flaske til mugge fungerer best, hvis du heller i glass vil du rote opp bunnfall mellom hvert glass....

Tilbake
Topp