Spørsmål om scaling i Beersmith 2.

Hei

Jeg driver og leker meg litt i Beersmith 2 og prøver å scale en oppskrift. Det er noe er noe jeg ikke helft forstår.

Jeg lager en test oppskrift med:
7kg maris otter (87,0%)
0.75kg crystal 60 (9.3%)
0.3kg black malt (3.7%)

Batch size 20L 70% efficiency.

Nå trykker på jeg på "Scale receipt" og prøver å scale til 60% efficiency.
Nå er forholdet mellom malten slik:
8.33kg maris otter (89,0%)
0.73kg crystal 60 (7.9%)
0.29kg black malt (3.1%)

Hvorfor er forholdet (prosenten) mellom de forskjellige maltsortene annerledes nå en fra før jeg scala? Mengen crystal og black har gått ned og maris har gått opp. Jeg trodde mengden malt skulle øke likt slik at forholdet mellom maltsortene fortsatt var det samme.
 
Man kan nok velge å scale på denne måten også. Og jeg er ikke så overrasket over at det kun er palemalten som endrer seg, mens de andre forblir i praksis uendret, siden det nesten bare er pale'n som bidrar til gjærbart sukker - og som du da må kompensere med å øke mengden av ved dårligere utbytte.
 
Ja, men jeg blir litt forvirret når den velger å bruke mindre spesialmalt. Når jeg søker litt rundt på nettet ser jeg at folk bruker (weight * efficiency / wanted efficiency) for å skalere på efficiency.

Gjør jeg det får jeg:

8.49kg maris otter (87,0%)
0.85kg crystal 60 (9.3%)
0.35kg black malt (3.7%)

Noe som forresten ikke gir samme OG og farge som den originale oppskriften i første posten. Så jeg tipper Beersmith er riktig, uten at jeg helt forstår hvorfor.
 
Tilbake
Topp