Skal brygge stout: Noen formeninger?

Eg hadde fulgt godt med flasken. Dette er ein skremmende høg FG.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Det er nok et godt råd, ja. Utgjæring på under 60% høres litt tvilsomt ut - men om du har ligget en del over 70 grader tidlig i meskingen, så kan det jo hende det faktisk er riktig. Smakte du på det før du tilsatte sukker for karbonering? Hvis det ikke var søtt/søtlig, kan det hende det rett og slett ikke var mer fermenterbart sukker igjen. Men jeg synes du kanskje var litt kjapp - du skulle nok ventet ei uke til og sett det an, tror jeg.
 
Det er nok et godt råd, ja. Utgjæring på under 60% høres litt tvilsomt ut - men om du har ligget en del over 70 grader tidlig i meskingen, så kan det jo hende det faktisk er riktig. Smakte du på det før du tilsatte sukker for karbonering? Hvis det ikke var søtt/søtlig, kan det hende det rett og slett ikke var mer fermenterbart sukker igjen. Men jeg synes du kanskje var litt kjapp - du skulle nok ventet ei uke til og sett det an, tror jeg.
Syns ikke ølet smakte noe veldig søtt, ble overrasket over at det ikke smakte søtere faktisk. Noe jeg kan eller bør gjøre? Har lagt håndkle over kassene nå, og de står på kjøkken.. Skal jeg bare vente i to uker og prøve å åpne en og se hva som skjer?

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk
 
Håndkle er et utmerket første steg. Jeg priste meg lykkelig forrige lørdag for det lakenet jeg hadde liggende over ølkassene da det begynte å smelle på morgenen:p.

Jekk forsiktig opp en kork hver dag, og hør på lyden. Så lenge det ikke er noe mer enn det vanlige pfft'et, er det ingen fare.
Jeg vil egentlig tro det går bra, men at du over tid vil få et litt overkabonert øl - selvfølgelig gitt at det blir liggende. Jeg har hatt noe lignende; en porter jeg satte for et år siden som sluttet på 1.026/28. Veldig god, men nå må jeg la den stå litt etter at jeg har skjenket opp for ikke å få munnen full av skum:).
 
Takk for gode og betryggende svar! Ble litt småredd så tullet et tykt ullteppe rundt også[emoji14]hørt mange skrekkhistorier om flasker som har gått i lufta.. Satser på at det faktisk går bra. Når kan jeg forvente at det er dannet kullsyre i ølet? Hvis spruten står så er det vel best å bare helle ut?

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk
 
I romtemperatur, og særlig når du har flasket etter såpass kort tid, bør det meste være unnagjort på noen få dager.

Hvis det begynner å ta av her, er det vel litt uforutsigbart hvor lenge du eventuelt må holde på å blø av gass i flaskene, så jeg vet ikke om jeg hadde giddet. Kommer vel litt an på hvor mye øl det er - og hvor godt det er:). Jeg har gjort det der en gang - men da var det en infeksjon, viste det seg til slutt. Mye styr, men det kan være verdt det.
 
b3bb497d22910ad12d924891d7017ab1.jpg
tenkte å komme med en oppdatering. Åpnet en av de flaskene jeg var redd skulle være bomber. Etter fire dager i flasker kom det et bittelite, pinglete pfft. Helte det i glass, lav skumtopp. Karbonert med 5 gram per liter. Vil det si jeg kan senke skuldrene og ta de som ufarlige? Smakte ganske så søtt og var fyldig, men det er vel det man får med en FG på 1.030?

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk
 
Ser ut som typisk ikke ferdig karbonert øl, det der. Ta det med ro, men sats ikke på å lagre ølet. Min erfaring er at du kan få en langsomt voksende karbonering, slik at ølet ender som overkarbonert; du får bare skum i kjeften når du skal drikke det.

For sikkerhets skyld bør du drikke av det jevnlig, slik at du holder det under oppsikt. Men jeg tror ikke det vil skje noe dramatisk.
 
Spør her istedet for å starte enda en ny tråd:

Dette ølet ble brygget for to uker siden, og fikk en OG på 1.069. Vi mesket som sagt over relativt høyt (68-69) kan være den kom litt høyere til tider også. Flasket i dag, og så at FG var på 1,030, noe jeg syntes var høyt.. Men flasket det allikevel.. Sitter og grubler og bekymrer meg litt om jeg skulle gjort det allikevel, i tilfelle den ikke ble ferdig? Flaskebomber? Gjæren som ble brukt var forøvrig WLP002, som skal ha en lav utgjæring. Og når vi mesket såpass høyt så er det kanskje naturlig at den skulle ende der? Eller hva tenker folk..?
Målte du med hydrometer?
 
Ser ut som typisk ikke ferdig karbonert øl, det der. Ta det med ro, men sats ikke på å lagre ølet. Min erfaring er at du kan få en langsomt voksende karbonering, slik at ølet ender som overkarbonert; du får bare skum i kjeften når du skal drikke det.

For sikkerhets skyld bør du drikke av det jevnlig, slik at du holder det under oppsikt. Men jeg tror ikke det vil skje noe dramatisk.

Godt, da trenger jeg ikke å være særlig bekymret :) Da lar jeg den stå litt og ser hva som skjer, så blir dette helt sikkert et kanon øl! Det var ikke dødsgodt når jeg smakte på det nå (forventet det heller ikke etter 4 dager karbonering på flaske) men det var absolutt ikke dårlig, og ser frem til å følge utviklingen på den! :)
 
Tilbake
Topp