Spørsmål om stegmesk og humleprofil

Hei igjen,

Jeg lurer på en ting vedrørende stegmesking. I mine (få) brygg så langt, har jeg valgt å benytte meg av ettstegs-mesking. Brygger med meskepose. Lurer derimot på en ting når jeg leser om stegmesking. Dersom det eksempelvis står at man skal meske en time på 64* og så 5 minutter utmesking på 77* (eksempelvis): Er da oppvarmingstiden mellom 64 og 77 grader utelukket fra tiden, slik at total mesketid er en god del lenger enn 65 minutter, som her.

Antar at det er litt forskjellig praksis på dette også, men er det stor forskjell på å bruke ett steg eller stegmesk (minimum meske ut). Eller avhenger det av maltprofilen mm?

Og humle:
Når man lager en egen oppskrift på øl, hvordan bør man gå fram i sammensetningen av humle. Jeg skjønner at dette avhenger av IBU og hva slags type øl, man ønsker å brygge. Jeg er veldig glad i IPA og dersom jeg ønsker å brygge en IPA med fruktig smak; hvordan bør jeg sette sammen humlen?

Er det slik at man bestemmer seg for totalmengde humle og så fordeler den mellom bitterhumle (avhengig av hva slags type humle man bruker) og deretter resterende mellom slutten av koketiden og så eventuelt tørrhumle.

Eller er det en annen "overordnet oppskrift" for hvordan man setter sammen humle. Er like grønn som humlen på dette, har som sagt til nå kun fulgt andres oppskrift, men vil gjerne etter hvert lage egne øl.
 
Ved stegmesking bør du prøve å ha en grad per minutt opp. Dette har blant annet med hvor mye skum ølen får. Du som brygger BIAB kan vel kanskje tilsette vann når du skal øke temperaturen og da vil ikke det bli noe problem, husk å røre i mesken under stegene. Tiden er angitt fra når du har nådd temperaturen på de forskjellige stegene og det tar dermed lengre tid ja. Håper dette var nyttig!
 
Å meske ut har vel flere fordeler, du låser sukkerprofilen og du får større viskositet slik at det blir lettere å skylle ut sukker til koking.
 
Takk for svar, Storstad! Absolutt til hjelp!

Har et par tilleggsspørsmål:
- En grad pr minutt opp. Er det målet eller minimum? Har ei induksjonsplate med 3500w og basert på kalkulator fra bryggekalkulator.no kan det ta ned mot 5 minutter ideelt.
- Jeg skal skylle ETTER utmesk?
 
Sist redigert:
En grad per minutt er målet, helst raskere, men ingen krise uansett. Viktigere å ikke brenne mesken. Du skyller etter utmesk, da er som sagt større viskositet og enklere å skylle. Rør under stegene så du får fordelt varmeenergien. Håper det var avklarende!
 
Vær litt obs på dette med å svi mesken. Bruker biab og har kanskje litt dårlig 30l kok/meskekar.
Tipper koketoppen er på vel 3kW og får et stort felt med svidd vørter i bunn når jeg bruker hvete og rug og kjører på med maks effekt. Melkelig nok har det ikke satt smak selv om feltet har vært på størrelse med en handflate.
Hadde jeg forsøkt å røre tror jeg det ville satt smak.
Med pils og pale har jeg ikke sett dette.
Velger du å heve temperaturen med vann så reduseres volumet til skylling eller du får lengre koketid.
 
Tilbake
Topp