Spørsmål om tilsette smaker i øl

Morten Norås

Norbrygg-medlem
Har litt lyst til å forsøke meg på å tilsette smaker som er litt utenom det vanlige. det jeg har sett litt på er smaker som er spesielt brukt i samisk matlaging i form av krudder og urter.

det som jeg har til nå er Syregras, Kvann, Einebær, Bjørk. men det blir ikke store størrelsene på forsøken. for jeg vil kjøre max 10 liter øl brygg på disse forsøkene for å finne rett mengde smak og type øl som passer til de enkelte type tilsetting.

eneste jeg er på tynn is er mengdet av smakstilsetting og type øl stil å bruke som først forsøke på å få noe som smaker
 
Det enkleste er trolig å trakte The på ingrediensene og blande i et glass med øl for å finne konsentrasjon.
Da kan du brygge 20L og lage splitt-Same :)
 
Dersom ‘splitt-Same’ føles krenkende, sletter jeg innlegget.
Sitter nå på flyet og følte meg hevet over alle normer :)
 
Dersom ‘splitt-Same’ føles krenkende, sletter jeg innlegget.
Sitter nå på flyet og følte meg hevet over alle normer :)

jeg tåler litt mer en sånn. ellers så setter jeg gebisset i leggen å lart det gjærer noen timer :) når en er vokst opp og hatt en far som har funnet på mye rart og ikke skjemmes av det. Kansje en del her inne fra Stavanger har hørt om Hesten i gym salen på tastaveden ungdomskole. å knegging på pussen til byen. har vel ikke vært noe englebarn på en kaffe i oslo sammen broderen og to eldre kusiner. i dag synest jeg det er mekelig at ikke hovmesteren ba oss å finne et annet sted. spesielt nå vi løp inn døra og hoppet ut vinduet og rundt igjen, forsøke å seile med tatar smørbrød på en fontene eller det som var det verre vi fant på er å lage et bål under bensin tanken på en bil. same spørsmål fra hovmesteren om dere børn leker .... og pappa svarer samme la de holde eller set det på regningen.

kan ikke ble krenket av så lite
 
det som jeg har til nå er Syregras, Kvann, Einebær, Bjørk. men det blir ikke store størrelsene på forsøken. for jeg vil kjøre max 10 liter øl brygg på disse forsøkene for å finne rett mengde smak og type øl som passer til de enkelte type tilsetting.
Dette gir litt "back to nature"-vibber. Her tror jeg kveik (f.eks. Gjernes) hadde blitt bra (men det tenker jeg ofte om dagen). Enkel maltbase med Pale malt burde fungere godt i innledende runde. Ellers synes jeg 2/3 Pilsmalt og 1/3 Red X Malt fungerte godt i et "moderne tradisjonsøl" jeg brygget.

Du kan jo også vurdere einerlåg om du har tilgang på einer.

Om tilsetningene ellers vet jeg lite, men man kan jo gjøre eksperimenter ved å koke/trekke "te" på ingrediensene og så tilsette i en enkel ferdigbrygget øl for å se hvordan det funker. Da burde man jo ha mulighet til å havne i nærheten av riktig jorde, ihvertfall.
 
Når man brygger med einer, ønsker man vanligvis ikke bærene.
Å brygge med einebær tror jeg kan bli .... tanninrikt... :)
 
Tilbake
Topp