Spørsmål om tørrhumling

Inge skrev:
janh skrev:
I et av de første programmene i "Basic Brewing Radio" ble det nevnt tørrhumling. For å få fart på prosessen, dekk pellets med varmt vann, maks 75  °C og hell i secondary. Da vil prosessen gå mye fortere enn med bare pellets. Bruker du mer enn 75  °C vann vil du trekke ut uønskede smaker fra humlen ble det påstått.
Er det noen som har erfaring med dette?
Tror det var 09 08 05 (8/9-2005) Hops with Gerard Lemmens.

janh

Skal man altså hive pelletsene i varmt vann (75 °C) og la det stå noen få minutter, og hive hele suppa i dunken uten nedkjøling? Gir man ikke gjæren litt sjokk da? Bør man ha oppnåd ønsket FG før man evnt hiver oppi?

Jeg skal tørrhumle 19 liter IPA med 50g Cascade. Tenkte å prøve denne metoden med 3/4liter varmt vann.

Jeg gjør det på denne måten. Har pelletsen i gjærdunken i slutten av gjæringen. Fungerer utmertket.  :yes:
 
Dette var saker!

Jeg tørrhumlet etter denne metoden for ca. en uke siden, og tappet av en sample i dag. Enorm aroma med kraftig innslag av sitrus og tropiske frukter, definitivt stor forskjell ift før tørrhumling.

Jeg lot riktignok humleteen få avkjølt seg i kalt vannbad i 5 minutter før jeg tilsatte i gjæringsdunken, og gjæren ser ikke ut til å ha tatt skrekken da SG har fallt fra 1012 til 1008 i fra tørrhumlingstidspunkt. På tide å få de edle dråpene på flaske!
 
Tørrhumlet en IPA for nesten 2 uker siden. Lot det stå i ca 4 dager, så var jeg fornøyd med aromaen. Tørrhumlet med pellets.
Etter 4. dagen med tørrhmling, stakk jeg om ølet til sekundærkar for å få ølet vekk fra gjærkaken og humlerester. Da var det veldig mye humlerester som fløt i ølet.
Har siden latt ølet stå på sekundærkaret i 8 dager nå, og hadde bestemt meg for å flaske ølet idag. Gjorde klar sukkerlaken og flaskene. Så når jeg åpnet sekundærkaret så ser jeg at ølet er fortsatt godt mettet med humlerester. Restene hviler både på toppen av ølet og det henger godt i selve ølet. Regner med det er slik gjennom hele veien ned til bunnen av karet. La så lokket på igjen, og pakket sammen flaskeutstyret mens jeg bannet godt på nordnorsk!  :rasende:

Sprøsmålet mitt er: hvor lenge tar det før denne resten synker helt ned så jeg kan komme igang og flaske???  :help:
 
Jeg lot det gå ca 2 uker fra tørrhumling til flasking og jeg mener bestemt at mye av humlesmaken og aromaen må ha forduften i løpet av den siste uka i dunken. Hadde meg en falske i går kveld og den var skuffende tam......
 
Nå er jeg ingen ekspert på tørrhumling, men har foretatt det en gang.
Tror noe av meningen er at det skal være humle i brygget. Hvis du ser hvordan NØ ipa er, flyter det en del flak rundt i flaskene deres, pga tørrhumling.
Jeg tørrhumlet i 4 dager, brukte brukbar tid på flasking grunnet humleflak i ølen, men fikk en bra fresk IPA etterpå.
 
Shea-Arne skrev:
Tørrhumlet en IPA for nesten 2 uker siden. Lot det stå i ca 4 dager, så var jeg fornøyd med aromaen. Tørrhumlet med pellets.
Etter 4. dagen med tørrhmling, stakk jeg om ølet til sekundærkar for å få ølet vekk fra gjærkaken og humlerester. Da var det veldig mye humlerester som fløt i ølet.
Har siden latt ølet stå på sekundærkaret i 8 dager nå, og hadde bestemt meg for å flaske ølet idag. Gjorde klar sukkerlaken og flaskene. Så når jeg åpnet sekundærkaret så ser jeg at ølet er fortsatt godt mettet med humlerester. Restene hviler både på toppen av ølet og det henger godt i selve ølet. Regner med det er slik gjennom hele veien ned til bunnen av karet. La så lokket på igjen, og pakket sammen flaskeutstyret mens jeg bannet godt på nordnorsk!  :rasende:

Sprøsmålet mitt er: hvor lenge tar det før denne resten synker helt ned så jeg kan komme igang og flaske???  :help:

Prøv å legge humleblomst i humlepose fylt med klinkekuler neste gang, da blir det ikke så mye grums. Ikke fyll posene for full med humle, fordel heller humlen over flere poser.
 
Jeg har i kveld tappet min første IPA på fat. Jeg tørrhumlet med 60 gram pellets (like deler Columbus, Simcoe og Amarillo) etter 5 dagers gjæring.

Da jeg skulle tappe på fat i kveld, etter 17 dager, lå det et lag av humle på toppen. Jeg antar at det også var en del humle fordelt i ølet. Jeg vurderte å røre forsiktig og la det stå noen dager til, men gjorde det ikke. Litt usikker på om det ville gjort noen forskjell...

Denne IPAen hadde i utgangspunktet den klareste vørteren jeg noen gang har fått til, og jeg syns det er litt synd at jeg nå muligens må akseptere at det flyter "fremmedelementer" rundt i IPAen min. Det er ikke det at det gjør så mye for meg selv, men skulle gjerne sluppet å forklare uhumskhetene for de jeg serverer ølet til.

Er det noe som kan gjøres?  :jaha:


PS. Jeg måtte selvsagt smake litt, og du dæven så godt det var!!!  :skitbra:
 
Et godt kakk på dunken dagen før du flasker gjør at humlen synker til bunns..

Og du skal ikke være redd for å forklare humlerester i ølet, si at det skal være slik.. Det holder.
 
Tilbake
Topp