spørsmål om vannslange fra biltema, haster...

Hei!
Skal sette første brygg imorgen, jippi!!

Har kjøpt vannslange fra biltema, den slangen som heter "vannslange" (http://www.biltema.no/no/Bat/VVS/Slange/Vannslange-10-m/) denne slangen lukter rimelig sterkt av eddik/silikon, lurte på om den var brukbar? Om den evt kan gi bismak til brygget? (Jeg skal bruke den for å pumpe varm vørter ved skylling).

ole

bozo skrev:
denne slangen lukter rimelig sterkt av eddik/silikon, lurte på om den var brukbar? Om den evt kan gi bismak til brygget? (Jeg skal bruke den for å pumpe varm vørter ved skylling).

Du har vel nesten svart på spørsmålet selv? Jeg ville ikke brukt noe materiale med så sterk lukt i forbindelse med varm vørter.

har lagt slangen i varmt vann for å teste om lukt blir borte.. vi får se hva d blir til.....

Har kjørt mye varm vørter og kaldt bryggevann gjennom en slik... Største problemet er at den blir myk i kokende vann.

En slik slange kjøpte jeg til øleskapet mitt for noen uker siden. Den luktet forferdelig, og selv om jeg pumpet lut og vann igjennom så ble det ikke noe bedre. Ølet som jeg tappet gjennom slangen, og som hadde stått litt i den før det ble tappet, luktet forferdelig. Med andre ord: styr unna og få tak i bedre slanger, fortrinnsvis av silikon! ;)

Fulgte ditt råd å kjøpte nytt. Er bare tull å legge nok et usikkerhetsmoment i bryggingen siden gode slanger ikke er dyrt heller. Kjøpte nye slanger på tess, næringsmiddelgodkjent ca 14 kr/m

1/2 armert slange fra tess, for å pimpe vørter... Itte vet je, han sa ihvertfall at den var n.m. godkjent.... opp til 70 grader

Jeg bruker denne slangen til varmt vann, vørter og for å tappe øl på fat. Tåler lut, syre og koking. Skulle gjerne kjøpt den her til lands (for en rimelig penge), men har ikke sett den.

Har hatt litt dårlig tid når jeg har vært på Tess, så jeg har ikke fått sjekket slangene godt nok.
Men det er selvfølgelig en annen liga i kvalitet enn Biltema, noe som også kan gjenspeiles i prisene.
Ellers som jeg nevnte i en annen tråd, fikk jeg god hjelp og pris på GS Hydro til slangenipler og ølslange (til flasking), ser at de har avdelinger rundt om i landet.

Trenger ikke betale 250kr/meteren, eksempelvis kan 1/2" innvendig næringsmiddelgodkjennt silikonslange kjøpes for noen-og-seksti-kroner hos aeo :

oeng skrev:
Billigste jeg har funnet av gjennomsiktig silikon næringsmiddelgodkjent slange er her i landet hos AEO .
Detaljer: Codaklar silikon, 12.7x19.1mm, arb. trykk 1 bar, spreng. trykk 4 bar, leveres i 10m lengde, prisene varierer endel avhennig om kundeforhold (betalte noen-og-seksti-kr-meteren inkl. moms.  Ulempen er at du må kjøpe hele 10m lengder for å holde prisen nede.

PS. Som regel blir folk veldig hjelpsomme hvis man forklarer at dette er for ølbrygging, man kan av og til få spesialkunde rabatter....

Et annet tips er å kjøpe PEX slanger. De fåes som metervare hos de fleste rørleggere og er godkjent for varmtvann opp til 90°C. Vanlige klemrings-koblinger kan brukes, men en trenger spesielle støttehylser (som rørleggeren også har).
Og de lukter ikke....

Lars skrev:
Jeg bruker denne slangen til varmt vann, vørter og for å tappe øl på fat. Tåler lut, syre og koking. Skulle gjerne kjøpt den her til lands (for en rimelig penge), men har ikke sett den.
Det er vel denne, i flere dimensjoner, de har hos humle.se.

Tilbake
Topp