Spørsmål omkring ulike sett

Goddagen. 3 spørsmål:
1. Hva er greia med "muntons gold"? Blir dette ølet ekstra bra? Det er ihvertfall ekstra dyrt :p
2. Regnes coopers og muntons som like bra?
3. Hva er forskjellen på australian pale ale og india pale ale?

Takker for svar.
 
Muntons Gold settene inneholder 3 kg humlet maltekstrakt, altså nok til at du ikke trenger å tilsette ekstra maltekstrakt (eller sukker som det står i oppskriften....). Det er jo da også en god grunn til at det koster mer.

I mitt hode skulle det ikke være noen kvalitetsforskjell på vanlige muntons sett tilsatt maltekstrakt, men de blir vel ingen særlig prisforskjell heller.
 
Har bare prøvd muntons ølsett, og er veldig fornøyd med dem. De aller dyreste settene inneholder 3,6 kg maltekstrakt og kommer med et tørrgjær som er av bedre kvalitet enn de rimeligere settene. Jeg mener å huske at 3,0 kg-settene også kommer med denne bedre gjærtypen. Jeg brukte disse sammen med minimesk, og etterhvert også med flytende gjærtyper. Jeg synes det er en glimrende måte å starte bryggekarrieren på fordi det er enkelt, krever lite utstyr og man kan etter få runder bygge opp nok erfaring til å styre smak, farge og styrke etter egen gane.
 
Tilbake
Topp