spraymalt for å heve OG

Hei,

Blodfersk amatør søker råd..

Vi skal i dag brygge et IPA allgrain sett. 25L. Vi brygger på en BB30.

Spørsmålet er som følger... Jeg tenkte å måle OG mot slutten av meskingen. Da vi har slitt litt med lav OG, så tenkte jeg å være forberedt med litt spraymalt i bakhånd. Jeg har forstått det riktig at man kan tilsette spraymalt for å heve OG til rett nivå?

Hvordan og når gjør man dette i såfall?

Håper på raske svar, da det skal brygges om en time :)

OG en du får etter meskingen betyr ikke så mye, det er OG en etter kok som du bruker til å regne ut med..
Jeg hadde målt SG etter at det har kokt opp og etter 40 min, Så kan du beregne hvor mye den ender på med 20 min igjen  koke.
Hvis den skulle vise seg å bli lav, så rører du ut spraymalten i litt av den kokende  vørteren og heller det tilbake i kokekaret.Så  koke i siste 15 minuttene.
husk å kjøle med prøven til 20 grader før du leser av..

eehh... SG? Hva er det?

Uansett, tusen takk for svar. Det er selvfølgelig etter kok vi har målt OG.. det var skrivefeil fra meg.

Men hvor mye Spraymalt bruker man sånn ca?

Hvis du ikke har startet bryggingen enda, så vil jeg anbefale å bruke litt ekstra malt og stoppe skyllingen litt før... Mye billigere enn å tilsette spraymalt.

Hvis ikke jeg husker feil så hever 500 g spraymalt OG med ca 5 poeng på 23 liter...(kan ikke brukes som fasit)

SG= spesific gravity=den målingen du til enhver tid gjør. OG er det samme som SG, men det betyr bare at prøven er tatt etter kokingen og umiddelbart før gjæringen starter.

Når gjæringen er ferdig, kan du måle SG på ny, men da kaller du det FG (final gravity).

Når det gjelder utregninger av tilsatt gjærbart materiale, som spraymalt, sukker eller annet, kan du velge mellom en rekke programmer, apper, kalkulatorer og nettsider, som kan hjelpe deg med utregningene. Mange starter med beercalc.dk for å lage sine første oppskrifter. Til både Android og itelefoner finnes en drøss med hjelpemidler for hjemmebryggere.

Tilbake
Topp