Sprengt gjærlås?

Sebak

 
På vei ut av dørene i dag skulle jeg sjekke ølet som sto til gjæring. Der ser det ut som hele gjærlåsen er sprengt
Den gjærer på 3 dagen. Etter å ha tenkt meg litt om så lurer jeg på om lokket kanskje har vært løst, og siden det er en porter så ser det verre ut enn det er....
Eller er det fullstendig ødelagt?
Det har vært varmere enn det skal være, 25 grader sto det på i dag. Skal kjøpe vifte senere for å få bedre temperatur.
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    634,5 KB · Sett: 126
Ser ut som en vanlig utblåsning det der. Så lenge det bare har gått ut av gjæringskaret så går det bra :) Bare å bytte gjæringslås med en ren en (ev. vaske), og håpe på det beste! RDWHAHB
 
Lokket skal nok ikke være på i utgangspunktet. ;) Det er bare det som har kommet av ettersom det har vært litt aktiv gjæring.

Det behøver ikke å ha noe å si, men tempraturen kan ha hatt noe å si. Det får du se når du smaker.
 
Skal ikke lokket på gjærlåsen være på?
Godt jeg fortsatt kan kalle meg nybegynner :p

Greit å ha der som en ekstra beskyttelse mot fluer og støv, men ingen absolutt nødvendighet. Det er ikke mange basselusken som jobber seg mot trykket gjennom starsan/sprit/kokt vann og inn i ølet.
Bruk litt aluminiumsfolie om "lokket" er borte og du mener du bør ha noe på toppen.
 
Tilbake
Topp