Spunding-ventil til corny?

Er det noen som har en utstyrsliste over biter som er enkle å få tak i, eller link til et godt produkt?

Er enkleste måten å stille inn denne på uten å feile første gangen å fylle fatet med trykk og så justere ventilen til ønsket trykk?

Nope.. denne regulerer trykket på ut siden..
Spunding valve regulerer trykket på inn siden..

Og den vil ikke fungere "feil vei"

non_relieving_pressure_regulator.png
Når trykket på ut løpet er stort nok (overvinner fjæren) stenger den innløpet..
Kjører du luft inn feil vei vil den stenge..

Sist redigert:
tar opp denne jeg. en liten how to? @Miguel du er jo god på how to?
er det slik at man starter gjæring og lar stormen gå der også overfører til corny og lar den gjøre seg ferdig der?
stiller man inn spundingen på ønsket karbonerings trykk f.eks 0,9 bar?
etter at fg er nådd cc og overføring til nytt fat.

Vi gjærer på vv tank. fyller den 85-90% og kjører trykket opp til 5 psi med ren oksygen..
Det kommer litt an på hvilken gjære du bruker når det gjelder fyllingsgrad noen gjærer tar helt av så da vil du ikke ha så full tank..

Lar den stå rundt 5 psi til stormen er over og skrur opp trykket.. du må huske at trykket skal være høyere enn normalt karbonerings trykk siden du har høyere temperatur.. Du finner tabeller for dette..
Når FG er stabil kjører vi CC og overfører til lagertank etter et par dager..

tar opp denne jeg. en liten how to? @Miguel du er jo god på how to?
er det slik at man starter gjæring og lar stormen gå der også overfører til corny og lar den gjøre seg ferdig der?
stiller man inn spundingen på ønsket karbonerings trykk f.eks 0,9 bar?
etter at fg er nådd cc og overføring til nytt fat.

Jeg gjør dette bare på lagere. Gjærer vanlig, og når det er noen få poeng igjen så overfører jeg til fat, tilsetter speise og så senker temperaturen gradvis, med spunden helt igjen ( du får ikke satt riktig trykk på ventilen med en gang siden du ikke har noe trykk å lese av)slik at det blir ferdiggjæret ved ca 4c samtidig som jeg justerer til ønsket trykk underveis. Innimellom så setter jeg på avkappet stigerør for å ikke få med gjærrester over på flaske når jeg tapper fra fatet.

Jeg gjør dette bare på lagere. Gjærer vanlig, og når det er noen få poeng igjen så overfører jeg til fat, tilsetter speise og så senker temperaturen gradvis, med spunden helt igjen ( du får ikke satt riktig trykk på ventilen med en gang siden du ikke har noe trykk å lese av)slik at det blir ferdiggjæret ved ca 4c samtidig som jeg justerer til ønsket trykk underveis. Innimellom så setter jeg på avkappet stigerør for å ikke få med gjærrester over på flaske når jeg tapper fra fatet.
speise??

QUOTE="TazzaT, post: 412669, member: 17176"]Vi gjærer på vv tank. fyller den 85-90% og kjører trykket opp til 5 psi med ren oksygen..
Det kommer litt an på hvilken gjære du bruker når det gjelder fyllingsgrad noen gjærer tar helt av så da vil du ikke ha så full tank..

Lar den stå rundt 5 psi til stormen er over og skrur opp trykket.. du må huske at trykket skal være høyere enn normalt karbonerings trykk siden du har høyere temperatur.. Du finner tabeller for dette..
Når FG er stabil kjører vi CC og overfører til lagertank etter et par dager..[/QUOTE]
Hei,
Har tenkt og prøve gjæring under trykk og er helt fersk på området og har noen spørsmål som jeg håper dere kan svare på.
Bruker man samme temperatur regime eller kan man gjære med høyere temp, uten å få usmaker?
Er det samme tidspersktiv på gjeringsforløpet, eller går det unna på kortere tid?
Når man tørrhumler, slipper man bare ut trykket og tilsetter humle? Setter man opp samme trykket etterpå med Co2?
Har også hørt at enkelte gjærtyper ikke trives så godt under trykk, f.eks WLP565 som lettere kan stoppe.
Setter pris på alle erfaringer på dette området:)

Har nå satt en pils og tenkte og overføre til fat og gjøre unna siste rest av gjæringen der. Kunne jeg fått en kjapp innføring på når jeg skal overføre, hvilke trykk ventilen skal være på og slikt??

Har også bare en ventil, men 2 fat. Kan jeg bruke en manifoil eller en splitter for å koble 2 eller fler fat på samme spunding ventil??

Bruk tabell over temp. og mengde co2 du vil ha i ølet for å finne trykker du ønsker..
Du kan overføre når som helst egentlig..så lenge det er gjærbart sukker igjen da...

Bruk tabell over temp. og mengde co2 du vil ha i ølet for å finne trykker du ønsker..
Du kan overføre når som helst egentlig..så lenge det er gjærbart sukker igjen da...
Det er på en måte greit, jeg tenker jo at den blir satt på før CC og blir med på vei ned. 1 bar f.eks? Eller justerer du trykk etter som temp faller?? Overføre når det er 1/3 igjen av gjæringen kanskje??

Vi kjører trykk fra start,så om du tar det fra 1/3 går fint.. trykk og temp henger sammen,kjøler du synker og trykket.. sett trykket etter temp.når du kjører CC så vil trykket synke.. 1 bar ved feks. 15 grader blir for lite..

Vi bruker co2 flaske og trykker opp og justerer til ønsket trykk.. eller så må du bare følge med og justere ettersom trykker øker..
Kommer an på hvilken ventil du har og.. den fra ali er ikke lett å justere,har og en annen som vi vet vi kan stille X antall runder for å få det trykker vi ønsker..funker hver gang..

Men vær forberedt på at du kanskje ikke får det perfekt 1. gang.. men du finner ut av det etterhvert.

Tilbake
Topp