Star san i gjærlåsen?

Gahr skrev:
EspenL skrev:
Jeg bruker vodka.

Noe av det bedre man kan bruke vodka til...

Min russiske bedre halvdel motsier deg, og slår tilbake med at den du nevner er den norske potetvodkaen. Prøv Russian Standard, Tovarich eller Stolichnaya rett fra fryseren til fet mat  ;)

neslekkim skrev:
det man kanskje bør vurdere, er typen gjærlås.. S typen har jeg kasta, du ender opp med å trekke det som er i låsen i øllet bare du ser på bøtta, mens disse som består av to deler fungerer veldig bra,
altså disse:
http://www.bryggselv.no/products/gjaerlas-stor-med-propp http://www.bryggselv.no/products/gjaerlas-liten-type

Kommer an på gjæringskaret. Mine to 15-litersbøtter kan jeg kaste rundt med  liter vørter/øl uten at den spiser noe som helst fra mine S-gjærlåser. Det store på  liter derimot....
 
Jeg bruker også russisk rumpesprit (noen hadde glemt en flaske etter en fest, og heldigvis hadde jeg ikke fått somlet meg til å helle den ut), ettersom starsan skummer og forsvinner.
 
lpm skrev:
Jeg bruker også russisk rumpesprit (noen hadde glemt en flaske etter en fest, og heldigvis hadde jeg ikke fått somlet meg til å helle den ut), ettersom starsan skummer og forsvinner.

Vel, starsan forsvinner ikke mer enn vodka, og er laget for formålet.
Du kan drikke vodkaen, men vil ikke anbefale det samme med starsan.
Dessuten er starsan mye billigere enn vodka, så spar vodkaen til en kveld du har lyst på en skarp en.
Vodka i gjærlås er alkoholmissbruk!  :rasende:
 
Svigermor har alltid med en flaske Putinka eller to når hun kommer på besøk. Den er gulle god. Drikkes bar med en appelsin ved siden av, det er det ikke mye sprit som slår ;)
Mescal derimot, hører hjemme i gjærlåsen.
 
Bruker billig whisky. Glad for det, siden jeg ofte klarer å dra ned en del når jeg flytter på bøtter uten å tenke meg om.
 
Trond.A skrev:
lpm skrev:
Jeg bruker også russisk rumpesprit (noen hadde glemt en flaske etter en fest, og heldigvis hadde jeg ikke fått somlet meg til å helle den ut), ettersom starsan skummer og forsvinner.

Vel, starsan forsvinner ikke mer enn vodka, og er laget for formålet.
Du kan drikke vodkaen, men vil ikke anbefale det samme med starsan.
Dessuten er starsan mye billigere enn vodka, så spar vodkaen til en kveld du har lyst på en skarp en.
Vodka i gjærlås er alkoholmissbruk!  :rasende:
Jeg kom til en tom gjærlås den gangen jeg brukte starsan, hvertall. Har ikke hatt det problemet med vodka.
 
eirikhm skrev:
Bruker billig whisky. Glad for det, siden jeg ofte klarer å dra ned en del når jeg flytter på bøtter uten å tenke meg om.
Jeg bruker vann de gangene jeg bruker gjærlås (nesten aldri) også flytter jeg ikke rundt på gjæringskarrene. Jeg skjønner ikke hvorfor folk driver med det i hele tatt ;)
 
stakkars meg.
modern kom på besøk i helga, og selvfølgelig så klarte hun å tømme ut alt jeg hadde av ferdigblandet starsan.
glimrende

pass deres utstyr for deres mødre
 
Tilbake
Topp