Starsanskum - hvor mye er ok?

Hei godtfolk.

Når jeg vasker betterbotles'ene mine med Starsan så skummer det godt, og dette skummet setter seg jo nærmest dørgende fast. Jeg rister og lar stå på høykant i det som føles som en evighet, men det er allikevel en masse skum som rett og slett ikke vil ut. Jeg syntes det føles veldig rart å skulle tømme vørteren nedi et skumhav, men om jeg har lest riktig på dette forum så spiller ikke dette noen rolle - starsan'en har ingen inflytelse på gjæringen. Stemmer dette, også når det blir ganske mye skum det er snakk om? Om jeg har skjønt Starsan riktig, så er det en eller annen form for syre i dette, er det ikke en risiko for at det blir feil ph i vørteren?

(jeg har selvfølgelig tømt ut alt flytende, det er bare skummet som er igjen)

Skum er bra sier de :)
Aldri hørt at det blir problemer av det. Om du ser for deg hvor ekstremt liten konsentrasjon det blir så spiller det nok ikke noen rolle. Det er nok mer korrekt ph under meskingen som er viktig.

Men om du på død og liv skal ha ut skummet så kan du jo ha desinfisert vann stående som du bruker som skyllevann, og bare fyller til det renner over? Men det blir jo dobbelt opp med jobb.

Fosforsyre er (som i Sterkrens) basisen i Star San, men skummet skal ifølge Five Star (sjekk ut podcast om desinfisering på Brew Strong) ikke utgjøre noen fare for pH-en i ølet, men derimot fungere som beskyttelse mot bakterier og villgjær i luften. Derfor lar jeg skummet være i gjæringsbøtta når jeg fyller i vørteren fra kokekaret.

Edit: Rettet et par skriveleif.

Eg skyller ut det verste skummet med kokende vatn. Dette gjør eg ikkje fordi eg er så veldig redd for skummet (er overbevist om at skummet ikkje er farleg), men fordi eg synes større mengder skum kan gi ein anna munnfølelse på veska som bli fylt på etterpå. Dette har eg konsekvent gjort sida eg gjorde ein test ved flasketapping. Eg sprayet ei flaske godt med starsan, lot det renne av, fylte flaska med kalt vatn (fylte så mykje vatn som eg ville fylt øl) og smakte på vatnet. Vatnet smakte normalt, men hadde ein anna munnfølelse som eg best kan beskriva som sleip. 

Om dette har noko særleg stor betydning i den store sammenheng tror eg ikkje, men eg føler meg ihvertfall litt meir vel med å skylle det verste av skummet ut.

Høres bra ut, da skal jeg slutte å engste meg for det. Lot forøvrig dunken stå over natten opp ned, og da var det meste av skummet borte. Bare en liten skumdott og litt starsan i åpningen som jeg hadde tettet med litt alu-folie. Tror dette fungerte ganske bra. 

Torvald skrev:
Eg skyller ut det verste skummet med kokende vatn. Dette gjør eg ikkje fordi eg er så veldig redd for skummet (er overbevist om at skummet ikkje er farleg), men fordi eg synes større mengder skum kan gi ein anna munnfølelse på veska som bli fylt på etterpå. Dette har eg konsekvent gjort sida eg gjorde ein test ved flasketapping. Eg sprayet ei flaske godt med starsan, lot det renne av, fylte flaska med kalt vatn (fylte så mykje vatn som eg ville fylt øl) og smakte på vatnet. Vatnet smakte normalt, men hadde ein anna munnfølelse som eg best kan beskriva som sleip. 

Om dette har noko særleg stor betydning i den store sammenheng tror eg ikkje, men eg føler meg ihvertfall litt meir vel med å skylle det verste av skummet ut.

Hm, burde vel prøvd det samme eksperimentet med øl og blindtestet etter en dag eller ti. Bruker du anbefalt blandingsforhold, og nyutblandet?

Jeg skyller iallefall alle (rene) flasker med Star San før fylling, og har ikke opplevd problemer med det. Har brukt "Sanitizer injector" (fåes kjøpt i en rekke utstyrsbutikker for hjemmebrygging til en rimelig penge) i et års tid, og synes den fungerer fint. Mye greiere enn f.eks å putte hender (eller hansker) ned i ei bøtte med desinfiseringsløsning nesten en gang per flaske. Hvis en relativt fullt gjæringskar med Star San får stå en stund (mange dager), opplever jeg et hvitt litt sleipt belegg i bunnen ved tømming.

Eg bruker 15ml til 10L blanding. tror det er anbefalt dosering...? Og pleier som oftest å blande ny starsan til brygging/tapping (testen min vart gjennomført med ny starsanblanding).
Det hadde absolutt vert interessant med ein blindtest. Neste gang eg flasker skal eg la vere å skylle ut starsan på nokre flasker. Så kan eg få kona til å vera dommar under blindtesten. Skal brygge cream ale om ikkje alt for lenge, så det er vel ein passende batch og gjør det på. Eg skyller faktisk ut alle mine flasker med litt kokende vatn etter dei er blitt spraya med starsan (bruker trykkflaske til starsan). Høyres sikkert tungvindt og unødvendig ut, men eg har ein metode som gjør dette effektivt med ei kasse i slengen.

Det sleipe belegget kan jo ha ein sammenheng med det eg har opplevd med min lille test. Og det henger kansje også sammen med det faktum at starsan skummer godt og har god skumfastheit?

Lars skrev:
Torvald skrev:

Hm, burde vel prøvd det samme eksperimentet med øl og blindtestet etter en dag eller ti. Bruker du anbefalt blandingsforhold, og nyutblandet?

Jeg skyller iallefall alle (rene) flasker med Star San før fylling, og har ikke opplevd problemer med det. Har brukt "Sanitizer injector" (fåes kjøpt i en rekke utstyrsbutikker for hjemmebrygging til en rimelig penge) i et års tid, og synes den fungerer fint. Mye greiere enn f.eks å putte hender (eller hansker) ned i ei bøtte med desinfiseringsløsning nesten en gang per flaske. Hvis en relativt fullt gjæringskar med Star San får stå en stund (mange dager), opplever jeg et hvitt litt sleipt belegg i bunnen ved tømming.

Jeg har vasket flasker i starsan blanding, og fylt de med ferdigkarbonert øl, selv om det er starsan rester i flaska, lar det renne av lit, men det har ikke vært usmak overhodet.
Og jeg døtter henda i starsan løsninga for å fiske opp flaskene :), har gått bra sålangt.

neslekkim skrev:
Jeg har vasket flasker i starsan blanding, og fylt de med ferdigkarbonert øl, selv om det er starsan rester i flaska, lar det renne av lit, men det har ikke vært usmak overhodet.
Og jeg døtter henda i starsan løsninga for å fiske opp flaskene :), har gått bra sålangt.

Eg gjorde også det før uten å merka noko, men altså etter denne testen eg gjorde med vatn så begynte eg å skylle ut. Tror at utslaget dette kan ha i øl er veldig lite, om merkbart i det heile tatt, men ein bismak er ein bismak uansett kor merkbar den er. Og sida dette ikkje kjem fra hverken vatn, malt, humle eller gjær så blir valget om å vera preventiv mot det ganske enkelt.

Hadde forresten vert artig om noken andre hadde prøvd detta, fyll/spray ei rein flaske med starsan, la renne ut, fyll med kaldt vatn som om det skulle vere øl og smak. Også rapportere resultatet her.

Har brukt å skylle ut det meste av skummet med vann fra springen uten at det har gitt noe problemer. Ellers kan man jo bruke Stærkrens fra Petit, det skummer ikke.

Tilbake
Topp