Starter av gammel slurry

Jeg vasket gjæren sist jeg brygget en IPA. Det var WLP007 såvidt jeg husker og det var den 23 januar.

Nå ble den IPAn såpass god at den forsvant så jeg må igang igjen og satte en starter i kveld på den gjæren jeg vasket.

Mr.Malty mente den gjæren var nede på 10% og at jeg ville trenge 2,7 liter slurry. Men ettersom jeg skulle sette en starter tenkte jeg at det ville være alt for mye pluss at jeg ikke hadde så mye. Så jeg kokte opp ca 3,2 liter vann og et glass med Moss Maltekstrakt og fikk en SG på 1.040. Så hadde jeg oppi en halv liter slurry og den var tett som bare det. Jeg måtte jobbe ganske mye for å få rørt den ut.

Nå står den på magnetrøreren i en 5 ltr Erlenmeyer og koser seg.

Men jeg syns det blir litt vel mye på slump så jeg er ikke sikker på hva jeg skal gjøre med den.  Er det noen som har noen synspunkter på dette?
Jeg tenkte evt å telle cellene men jeg har ikke fått glassene med ruter ennå så det får jeg ikke gjort.

Sånn ser den ut etter 16 timer. Litt liv men veldig lite i forhold til sist gang.
Skal jeg bare kaste driten?

agypuza8.jpg

Jeg skulle ha gjær til en bitter, og dumpet i 0,25l vasket bunnfelt gjærslurry som jeg trodde var 4 dager gammel. Men den som var 4 dager gammel stod der dagen etterpå, så da viste det seg at den jeg hadde hatt i var 4 uker gammel. Jeg reiste offshore neste morgen, så aner ikke noe om forløpet, men FG var på 1010 etter 16 dager. Så ut fra det hadde jeg bunnfelt starteren og brukt den.

Tilbake
Topp