Starterdilemma: gammel gjær

Moi

 
Skal brugge en belgisk dubbel med WLP530 i morgen og trenger litt råd om gjæren. Hadde et gammelt rør liggende med utløpsdato 12. februar som jeg hadde tenkt å sette starter i to steg på. Denne har nå stått i et døgn på magnetrøreren, men det er nesten ingen tegn til liv. Kjøpte derfor en pose med ny gjær i dag for å få fart på sakene. Alternativene mine er såvidt jeg kan se:
1) Tilsette den nye pakken til starteren.
2) Tilsette starter og nytt rør hver for seg i morgen.
3) Helle ut starteren og lage en ny med det nye røret.

Alternativ 1 vil nok gi mest gjær, men jeg er redd for at det kan ha grodd bakterier i starteren siden den gamle gjæren ikke har kommet skikkelig i gang. Alle synspunkter og erfaringer settes pris på :)
 
Det er lite å tjene på å blande dem. Sats på den nye på magnetrøreren. Men du behøver jo ikke kaste den gamle - den burde jo kunne gi deg god gjær - den hadde jo ikke gått ut på dato, og du har jo satt den i gang. Så la den hygge seg videre, uten magnetrører, for å se om det blir noe av den. (Går ut fra at du bare har én magnetrører.)
 
Hmmm. Den varianten hadde jeg ikke tenkt på. Skal se om jeg rekker å sette en ny starter på den nye i kveld.
 
Tilbake
Topp