Startervørt

Oddvar Demmo

Norbrygg-medlem
Sitter på store mengder caragold 120 etter en feilbestilling, tenkte da å meske startervørt for å få mere gjær av dette, men er det mening i det ?
Hva med vannjustering av bløtt vann, det blir vel mye kalk da ? (ikke ennå ekspert på dette)
Alternativet er å kaste mye malt til fuglene.

Sitter på store mengder caragold 120 etter en feilbestilling, tenkte da å meske startervørt for å få mere gjær av dette, men er det mening i det ?
Hva med vannjustering av bløtt vann, det blir vel mye kalk da ? (ikke ennå ekspert på dette)
Jeg trur det går dårlig, særlig når det er såpass mørkt som 120 EBC. Du vil få grei OG, men gjærbarheta vil bli lav, fordi det karamelliserte sukkeret ikke er gjærbart. Om det det skulle være ukonvertert stivelse igjen i det - hvilket jeg ikke trur det er - har ikke dette maltet enzymer, så du kan ikke meske det.

Du kan jo teste det med en mindre mengde. Du trenger ikke meske, bare knuse det og la det trekke. Gi det litt gjær og se hva som skjer. Mål OG og FG; det forteller deg vel om det er noen vits.

Vannjustering av bløtt vann? Mener du hva som trengs? Du vil trenge mindre syre og/eller salter som senker pH enn om du har et hardere vann. Mesker du veldig mørkt øl med mye mørkt krystallmalt, vil du antakelig trenge noe som kan dra pH'en opp. Kalk (kalsiumkarbonat) er et dårlig alternativ, fordi det er lite løsbart. Natron (natriumbikarbonat, kjøp det på butikken) er løsninga, men vær obs på at det tilfører natrium, som har omtrent samme effekt på smaken som klorid, sånn at du må se på summen av klorid og natrium du tilfører om du skal beregne balansen mellom klorid og sulfat. Øvre grense for klorid er 150 ppm i følge Palmer, og sammenlagt ppm av natrium og klorid bør vel da ikke være høyere.

Takk for engasjementet på en søndagsmorgen.
Jeg har ikke tenkt så langt på dette men det blir nok tilskudd til kompostbingen så er jeg ferdi med denne 25 kilossekken.
Dette skulle vel heller lagt under bryggeritabber, bestille 25 kilo cara istenfor 25 kilo pils/alemalt.

Takk for engasjementet på en søndagsmorgen.
Jeg har ikke tenkt så langt på dette men det blir nok tilskudd til kompostbingen så er jeg ferdi med denne 25 kilossekken.
Dette skulle vel heller lagt under bryggeritabber, bestille 25 kilo cara istenfor 25 kilo pils/alemalt.
Søndags morgen:p?

Noe får du vel bruk for på vanlig vis:). Det er jo et malt en ofte trenger.

Men jeg ville testa om det funker med bare å knuse og trekke i varmt vann. Funker det, er det jo en veldig enkel måte å skaffe vørter på, sjøl om du sjølsagt må koke den litt, også. Og om gjærbarheta blir dårlig, kan du bare lage starteren med tilsvarende høyere OG. Det skulle funke. Det er mengden gjærbart sukker som teller, ikke hvor mange prosent det utgjør av sukkeret.

edit: Cara Gold høres jo forlokkende ut. Fin gylden pilsner der;). Hva med å teste et brygg med 100% av dette? Kanskje det blir et lavalkholsk likør-øl?

Sist redigert:
nå går det mest i litt sterkere pils og andre lagere men kanskje litt IPAer senere, til våren så jeg har altfor mye malt i caramel/crystal.
Eksperimentering når man ikke bor i bryggeriet (50 kilometer unna) blir for styrete til at jeg gidder det så jeg vil ha mest mulig facit.
Så jeg brygger da heller startervørt av "standar" malt.

nå går det mest i litt sterkere pils og andre lagere men kanskje litt IPAer senere, til våren så jeg har altfor mye malt i caramel/crystal.
Eksperimentering når man ikke bor i bryggeriet (50 kilometer unna) blir for styrete til at jeg gidder det så jeg vil ha mest mulig facit.
Så jeg brygger da heller startervørt av "standar" malt.
Send flyttemelding;). Sånn kan du ikke ha det!

Når man blir samboere i 40årene (2003) har man plutselig et fritidshus (brygghus) og et annet bosted. Når man nå er i 60 årene er det ikke godt å vite hvor lenge det varer, men ennå en stund til vil jeg tro.
Her snakker vi nok fort om et evighetsperspektiv:). Jeg havna i det i 2006 - men hadde vett til å selge huset på Eidsvoll, 60 km unna:).

"Når en av oss dør, skal jeg starte butikk" er vel en klassiker.

Lag noen kilos-poser og del ut til bryggere under Nordlandsmesterskapet

Tilbake
Topp