Startsett Corneliusfat

Har bestilt startsett corneliusfat og ekstra fat.
Må jeg ha en forgrening for å ha begge koblet til gass samtidig? Og må jeg da ha samme trykk på begge fatene? Evt. hvordan løser dere dette når dere ønsker å drikke fra 2 forskjellige fat samtidig?

Da har man et manometer med to justerbare utganger. Har selv bare en forgrening, men funker bra nok for min del.

Har nå fått dette startsettet i hus. Kjøpte også med en lengre og skumdempende tappeslange. Har montert på manometer og alt ser ut til å virke som det skal.
Det fulgte med en slangeklemme for å få det tett mellom slangen og IN Connectoren (gass inn).

Er det jeg som er helt evneveik eller er dette en veldig dårlig patent? Lekker gass uansett hvordan og hvor mye jeg prøver å klemme fast denne klemma. Ligner ikke på noe slangeklemme jeg har vært borti (det er riktignok ikke mange).

Kjøper selvsagt noen nye klemmer i morgen så dette er ikke noe stort problem, men synes det er merkelig at det følger med en så håpløs sak i et sett som ellers virker å være av bra kvalitet.

Er det foresten andre steder i systemet som er spesielt utsatt for lekkasje jeg bør være oppmerksom på?
Dette er et helt nytt sett.

Trange slanger trenger kunn varme for å passe på koblingene, så er de tette. Slangeklemme litt tight over for å forhindre at det løsner.
Største faren for lekasje er mellom hurtigkoblinger og tilkoblinger på corneliusfat. De er nærmest garantert lekasje over tid. Et godt råd er å kjøpe en haug o-ringer, og smøre mellom hver gang.
Folk annbefaler spesialfett som koster hønn! Jeg bruker olivenolje.... Dette kommer uansett ikke i kontakt med øl (forhåpentligvis)

Thomassvendsen skrev:
Er det jeg som er helt evneveik eller er dette en veldig dårlig patent? Lekker gass uansett hvordan og hvor mye jeg prøver å klemme fast denne klemma. Ligner ikke på noe slangeklemme jeg har vært borti (det er riktignok ikke mange).

Litt vanskelig å si uten en referanse til klemmen du har. Det er i hovedsak to typer slangeklemmer, "vanlig" skruklemme som kan strammes og åpnes igjen og en klemme man kun kan stramme (Oetiker)http://www.kegkits.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=133-706R-12&Category_Code=Tools, med riktig tang til formålet eller en knipetang med ikke for skarp egg.

Med rett montering er Oetiker klemmer glimrende å jobbe med, raske og tette om du bruker rette dimensjoner på slange, nippel og klemme. Om jeg kan velge bruker jeg denne typen.

Slangen du benytter bør være (for) trang å få på nippelen uten at du varmer den, slangen altså, i kokende vann i 30 sek. eller så..

Edit: Refererte til slangeklemmen, ikke til om du var evneveik noe du garantert ikke er :)

magne1972 skrev:
Største faren for lekasje er mellom hurtigkoblinger og tilkoblinger på Corneliusfat. De er nærmest garantert lekasje over tid. Et godt råd er å kjøpe en haug o-ringer, og smøre mellom hver gang.
Folk annbefaler spesialfett som koster hønn! Jeg bruker olivenolje.... Dette kommer uansett ikke i kontakt med øl (forhåpentligvis)
Helt enig med Magne her. Kjøper o-ringer i 100 stk. poser og bytter sikkert alt for ofte  ::) Bruker selv både spesialfett (som har helt grei pris "over there") eller syrefri vaselin som jeg har en halvkilo stående av etter likt bruk på oringer til mitt dykkerutstyr. Kommer ølet i kontakt med o-ringen på gass inn ventilen har du et annet problem  ;) men så vidt meg bekjent er syrefri vaselin ikke noe noe problem i næringsmiddel øyemed.

Tilbake
Topp