Starttemperatur på vannet

Er ikke det potensielle problemet når man tapper varmt vann at det har stått i gamle kobberrør? Eller noe i den gata?
Jeg har vel kun rør-i-rør så da skulle det vel være greit med varmt vann fra nyere bereder.
Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?
 
Kan godt være at det kun kommer fra kobberør. Kan også være fre berederen. Ta en test. Det er det sikreste. Smaksmessig hvertfall.
 
Jeg har rør i rør da huset er bygget i 2006-7. Og jeg bruker aldri varm vatn fra berederen pga et brygg med metalisk smak. Tar ingen sjanse igjen..

Easybrew
 
Hei, brygger på speidel 20l og fyller med kaldt vann fra springen kvelden før og koker helt opp for deretter å la det kjøle ned til ca 40 grader over natten, har ikke merket noen usmak eller noen klor tilsetnings smak.
Noen som har kommentarer på dette?
 
Kanskje ikke helt svare du håpet på, men ikke meningen å være frekk heller :p

Stol på din egen smak, og hvis du ikke gjør det få noen med bedre smaksløker enn deg til å testet vannet .
Jeg har selv tatt denne snarveien med varmt vann på noen brygg, og er ganske sikker på at det var fra disse bryggene jeg opptaget usmaker jeg ikke har slitt med før. Trodde først det var usmaker fra gammel humle, men etter å ha lest her inne valgte jeg å stole på smaksløkene til Thorgrim. Så har bestemt meg for fremmover og alltid starte med kaldt vann som har fått rent litt fra seg før jeg fyller speidelen.

Foreløpig har ikke jeg hatt speidel lenge nok til å irritere meg over oppvarmingstiden av meskevann, den dagen jeg begynner med det er det mulig jeg velger å ta min egen test :)
 
Sist redigert:
Hei, brygger på speidel 20l og fyller med kaldt vann fra springen kvelden før og koker helt opp for deretter å la det kjøle ned til ca 40 grader over natten, har ikke merket noen usmak eller noen klor tilsetnings smak.
Noen som har kommentarer på dette?

Hvis du bruker kaldt vann så er ikke det noe stort problem, problemet ser ut å stamme når du tappet varm vann rett fra berederen da den har i verste fall ligget der i lang tid. Og kanskje sammen med litt gammelt grums eller annet som kan ha gitt det en dårlig smak..

Jeg har opplevd det på en batch og eneste forskjell fra alle andre batcher er at jeg den gangen brukte varm vatn for å spare oppvarmings tid på meskevannet.

Easybrew
 
Hei, brygger på speidel 20l og fyller med kaldt vann fra springen kvelden før og koker helt opp for deretter å la det kjøle ned til ca 40 grader over natten, har ikke merket noen usmak eller noen klor tilsetnings smak.
Noen som har kommentarer på dette?
Brygger på Speidel 50 og har benyttet samme metode som deg Dag Frode. Vannet havner da på ca. 40 grader påfølgende ettermiddag. Dette er noe sesongbasert da må satse på "ettermiddagsbrygg" i hyttesesongen. Må jo sove litt også. Ellers får en jo smake på 3-4 ferdige brygg under en "helgebrygging" ellers i året og har da god tid til å varme opp vannet.
 
Tips til dere som vil kutte ned på bryggedagen:
http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Timer/Digital-timer-med-ukeprogram-2000021252/

Jeg setter på denne kl. 05:00. Da er meskevannet klart til 06:00 og bryggedagen kan starte med mesking.

Aner ikke hvordan dette vil fungere på en Speidel (siden dette er Speidel underforum) mulig den resetter seg, men funker knall i mitt Herms oppsett. Uret tåler 16a og starter 3kw elementet og begge pumpene mine.
 
Bruker kun kaldtvann når jeg brygger. Med snakk om hvor viktig det er med råvarer av topp kvalitet, malt som ikke er for gammel og ikke har ligget for lenge etter knusing, humle som er lagret på best mulig måte, vakumert, fryst og ferskest mulig, gjær som holder best mulig kvalitet og er opptrent via starter til å gjøre en best mulig jobb når den pitches i vørteren, så er vel tiden det tar å varme opp kaldtvann det mindste problemet.

Mens jeg varmer opp meskevann, veier jeg opp og knuser malt, samt finner fram alt utstyr og printer ut oppskrift og sjekkliste. Har faktisk skjedd at jeg måtte byttet ut noen liter meskevann med kaldtvann for at temperaturen har blitt for høy på den tiden.
 
Tips til dere som vil kutte ned på bryggedagen:
http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Timer/Digital-timer-med-ukeprogram-2000021252/

Jeg setter på denne kl. 05:00. Da er meskevannet klart til 06:00 og bryggedagen kan starte med mesking.

Aner ikke hvordan dette vil fungere på en Speidel (siden dette er Speidel underforum) mulig den resetter seg, men funker knall i mitt Herms oppsett. Uret tåler 16a og starter 3kw elementet og begge pumpene mine.

Støtter den, gull verdt. Stå opp til et bryggeri hvor pumper går og temperaturen er klar til strike er en større glede enn man skulle tro.
 
Har samme løsning og setter timeren til å slå på varmen lenge nok til at alt er klart, deretter slå av i tilfelle bryggeren allikevel ikke skulle være klar.;) Og det er deilig å stå opp og kunne starte med å helle i malten, enig!

Edit: beklager hvis dette blir veldig lite relevant for Speidel, som sagt tidligere her så er det mulig at en slik timer ikke fungerer ift. kontrollenheten på Speidel
 
Sist redigert:
Funker ikke på Speidel (kanskje den nye kontrollboksen? Har den gamle selv), den krever at man trykker continue hvis strømtilførsel blir brutt.
 
Tilbake
Topp