Starttemperatur på vannet

Brygget 3 batcher (på en gang) med varmt vann i vinter, merket ingen usmak. Men bruker kaldt når jeg vanligvis brygger ja...
 
Fikk inspiration fra denne tråden om å eksprimentere litt. Vasket opp to små glass med zalo. Skylt rikelig. Det ene ble fylt med kaldtvann (6c) fra springen det andre med varmt (69c) . Satt på lokk for at vannet ikke skulle ta smak fra kjøleskapet.image.jpg

Glassene ble satt i kjøleskap over natten. Smaksprøver og ph målinger ble tatt i går. Smaksprøver kaldt og ph målt når vannet ble 20 grader i går kveld.
image.jpg

PH 7.7 på begge vannprøvene. Ingen forskjell der altså.

Forskjellen kom virkelig fram på smaken. Den kaldtappede var frisk og fin. Sånn vann skal være. Den som det var tappet varmtvann i var det virkelig stor forskjell på. Den smakte rett og slett ikke bra. En metallisk smak med en ettersmak som hang i noen sekunder.

Berederen jeg har er stilt inn på 70c så det skal være med på å knerte en del bakterier. Den er 7 år gammel.

Jeg bruker ikke varmtvann i brygging eller matlaging selv. Og etter denne lille testen skal jeg ikke gjøre det fremover heller.

Jeg råder alle som bruker varmtvann i brygging om å gjøre en slik test. Ble selv overaska over hvor stor forskjellen på smak var. Vørteren blir kokt så evt bakterier forsvinner, men øl består av 95% ish vann. Med andre ord så vile et brygg (brygget hos meg) med varmtvann hatt 95% innhold av noe som ikke smaker godt.
 
Det varme vannet er vel bare oppvarmet kaldtvann? Kokt og avkjølt vann fra kaldtvannskranen er heller ikke godt.
 
Det varme vannet er vel bare oppvarmet kaldtvann? Kokt og avkjølt vann fra kaldtvannskranen er heller ikke godt.

Vannet kommer fra en varmtvannsbereder som vannet står stille i lang tid. Tror det er derfor smakene kommer. Men god ide. Skal ta en ny test ila helga med kokt vann også.
 
Fikk inspiration fra denne tråden om å eksprimentere litt. Vasket opp to små glass med zalo. Skylt rikelig. Det ene ble fylt med kaldtvann (6c) fra springen det andre med varmt (69c) . Satt på lokk for at vannet ikke skulle ta smak fra kjøleskapet.Vis vedlegget 19055

Glassene ble satt i kjøleskap over natten. Smaksprøver og ph målinger ble tatt i går. Smaksprøver kaldt og ph målt når vannet ble 20 grader i går kveld.
Vis vedlegget 19056

PH 7.7 på begge vannprøvene. Ingen forskjell der altså.

Forskjellen kom virkelig fram på smaken. Den kaldtappede var frisk og fin. Sånn vann skal være. Den som det var tappet varmtvann i var det virkelig stor forskjell på. Den smakte rett og slett ikke bra. En metallisk smak med en ettersmak som hang i noen sekunder.

Berederen jeg har er stilt inn på 70c så det skal være med på å knerte en del bakterier. Den er 7 år gammel.

Jeg bruker ikke varmtvann i brygging eller matlaging selv. Og etter denne lille testen skal jeg ikke gjøre det fremover heller.

Jeg råder alle som bruker varmtvann i brygging om å gjøre en slik test. Ble selv overaska over hvor stor forskjellen på smak var. Vørteren blir kokt så evt bakterier forsvinner, men øl består av 95% ish vann. Med andre ord så vile et brygg (brygget hos meg) med varmtvann hatt 95% innhold av noe som ikke smaker godt.

Den metaliske smaken høres akkurat ut som den jeg fikk på brygget mitt som var fylt på med varmvatn fra berederen.

Easybrew
 
Fikk inspiration fra denne tråden om å eksprimentere litt. Vasket opp to små glass med zalo. Skylt rikelig. Det ene ble fylt med kaldtvann (6c) fra springen det andre med varmt (69c) . Satt på lokk for at vannet ikke skulle ta smak fra kjøleskapet.Vis vedlegget 19055

Glassene ble satt i kjøleskap over natten. Smaksprøver og ph målinger ble tatt i går. Smaksprøver kaldt og ph målt når vannet ble 20 grader i går kveld.
Vis vedlegget 19056

PH 7.7 på begge vannprøvene. Ingen forskjell der altså.

Forskjellen kom virkelig fram på smaken. Den kaldtappede var frisk og fin. Sånn vann skal være. Den som det var tappet varmtvann i var det virkelig stor forskjell på. Den smakte rett og slett ikke bra. En metallisk smak med en ettersmak som hang i noen sekunder.

Berederen jeg har er stilt inn på 70c så det skal være med på å knerte en del bakterier. Den er 7 år gammel.

Jeg bruker ikke varmtvann i brygging eller matlaging selv. Og etter denne lille testen skal jeg ikke gjøre det fremover heller.

Jeg råder alle som bruker varmtvann i brygging om å gjøre en slik test. Ble selv overaska over hvor stor forskjellen på smak var. Vørteren blir kokt så evt bakterier forsvinner, men øl består av 95% ish vann. Med andre ord så vile et brygg (brygget hos meg) med varmtvann hatt 95% innhold av noe som ikke smaker godt.
Uten å si noe direkte negativ om testen din, så er den jo ikke direkte sammenlignbar med det en gjør under bryggingen.

Det en burde testet var da å koke opp en med kaldt vann og en med vv vann. Avkjøle og så teste. Husk også at vørteren kokes min 60 minutter


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Notert. Skal ta en ny test i helga. En med kaldvann fra springen, en ned varmt vann fra springen. En med kaldtvann som er kokt i 60 min og en med varmtvann kokt i 60 min.

Uansett er detta en test utført hjemme hos meg. Min bereder kan gi mer eller mindre usmaker enn gjennomsnittet.
 
Synes i og for seg at testen din er bra som den er. Den gjelder ditt hus og din vvb, og du har trukket din konklusjon fra det.
Dersom andre skal dra nytte av dette, må de uansett gjøre det i sitt eget vann-miljø, og kan da tilpasse variablene som de selv synes er fornuftig.
Testen setter vannkvalitet på dagsorden, og er derfor vellykket i mine øyne :)
 
Øppdait.
Har nå utført en litt mer omfattende liten test. image.jpg

Glassene og erlenmeyerkolbene ble vasket med PBW. Som sist: et glass med kaldt fra springen og et med varmt. I tillegg har jeg kokt en kolbe med kaldtvann i 60 min og en med varmtvann kokt like lenge. Vannet ble kokt i kolber for å eliminere evt metalsmak fra kjeler.
image.jpg

PHen på testvannet ble igjen målt til 7.7 før kok. Alle var også 7.7 etter en natt i kjøleskap og varmet til 20grader med unntak av det varmtappede vannet som var kokt i 60min. Denne var 7.8.

I smaktstesten tok jeg med et kontrollvann tappet rett fra springen.
Vannet rett fra springen smakte likt med vannet som var tappet kaldt. Ikke så overraskende.
Vannet som var tappet kaldt men kokt i 60 min hadde ingen usmaker, men virket flatt og kjedelig. Litt tamt.

Vannet tappet varmt hadde samme metaliske ettersmaken som siste test.

Smakte til slutt på vannet som var tappet varmt og kokt i 60min. Her var det stor forskjell. Dette vannet hadde en mye mer markant smak av metaller. Virket litt beskt. Fikk en type tanniner type finnish. En tørr smaksfinnish.

Min teori er her at når vannet (3dl) som ble kokt i 60 min fordampet det vekk 47ml. (Det ble kokt med alufolie). De 47ml som fordamet vekk bør være rein damp. Mao høyere konsentration av usmaker som ble værende i vannet.

Utifra min lille test virker det som at usmakene i vannet bare blir sterkere ved koking.

Presiserer igjen at dette er en test utført med min varmtvannsbereder og mine vannrør. Vannet her jeg bor (Porsgrunn) har blitt kåret flere ganger til Norges beste drikkevann. Så jeg er overbevist at usmakene kommer fra relativt nye rør og bereder. Bygget 2007.

Kanskje det ikke blir noen usmaker i ditt vann/brygg, men hvis du er like perfeksjonist som meg er det lærerikt å ta en test.
 
Du skulle kokt kaldtvannet i en metall kjele og ikke kolber.. regner med at brygge kjelen din er i metall??
 
Du skulle kokt kaldtvannet i en metall kjele og ikke kolber.. regner med at brygge kjelen din er i metall??

Joda det er klart, men her var målet
å teste smaken på kaldvann fra springen kontra varmt. Hadde jeg kokt i kjeler eller bryggekjelen min hadde det vært mange andre faktorer som kunne spillt inn. Hva slags type metall i kjelen, renhold, hvor lenge siden sist bruk, andre metaller i kokeelement. Dette hadde ikke vært relevant i en slik test.
 
Greit nok det.. men det er vel slutt produktet som teller?
Får du samme metall smak med å koke i brygge utstyret??
 
Interessant. Kanskje kobberrørene som du sikkert har avgir mere kobberioner når vannet er varmt. Men da bør vi vel gå over til spiralkjølere i rustfritt alle sammen. Eksperimentet har ikke direkte relevans for meg da jeg bruker varmt vann fra fjernvarmeveksler til brygging, men dette bør det forskes på:-B
 
Mer en godt nok testet for min del :) Og etter du nevnte at ditt bygg også er fra samme byggeperiode som min blokk. Da regner jeg med at standard/krav til rør og utstyr vil være nogenlunde likt, og jeg ser ikke helt det store behovet for å teste selv.

Jeg har tatt den jukseveien og brukt varmt vann rett fra springen på noen brygg i det siste, og har også hatt noen usmaker isom jeg ikke har klart å forklare men litt mot sure/beske taniner. Ikke tatt notater slik at jeg at jeg kan peke på synderen fordi i det brygget brukte jeg varmt vann, men har mine mistanker nå.

Begynte å lese i denne tråden et par dager før jeg hentet min Speidel, første brygg for et par dager siden gikk utelukkende med kaldt vann.

Veldig bra jobbet Thorgrim og takk for at du delte med oss!
 
Hva med å starte med 20l også koke opp og tilsette de 5 siste fra en vannkoker etterhvert som det varmes opp?
Vet ikke hvor mye det vil hjelpe, men iallefall noe :)
 
Hva med å starte med 20l også koke opp og tilsette de 5 siste fra en vannkoker etterhvert som det varmes opp?
Vet ikke hvor mye det vil hjelpe, men iallefall noe :)

Jeg benyttet meg av vannkoker og kaldtvann på et brygg, men synest det utgjorde for lite.

Så nå fyller jeg på 20-30 liter kaldt vann og koker resten i gryte mens jeg fyller kald vatn på speidelen og det funker mye bedre. Har spart meg for litt tid. ( har 50l speidel)

Easybrew
 
Flott test Thorgrim! Har selv testet nedkjølt vann fra min bereder og besluttet å heller varme opp kaldtvann. Jeg har en gammel bereder og har hørt fra de som har skjæret opp gamle beredere, at det ligger ofte en del grums i bunn av de. Dette kan vel gi usmaker. Har man ny bereder tror jeg ikke usmakene vi kjenner er like kraftige og man kan spare seg tid på å tappe opp varmtvann. Det at du oppleve kokt og nedkjølt springvann som tamt er vel pga at du har kvittet deg med oksygenet.
 
Fikk inspiration fra denne tråden om å eksprimentere litt. Vasket opp to små glass med zalo. Skylt rikelig. Det ene ble fylt med kaldtvann (6c) fra springen det andre med varmt (69c) . Satt på lokk for at vannet ikke skulle ta smak fra kjøleskapet.Vis vedlegget 19055

Glassene ble satt i kjøleskap over natten. Smaksprøver og ph målinger ble tatt i går. Smaksprøver kaldt og ph målt når vannet ble 20 grader i går kveld.
Vis vedlegget 19056

PH 7.7 på begge vannprøvene. Ingen forskjell der altså.

Forskjellen kom virkelig fram på smaken. Den kaldtappede var frisk og fin. Sånn vann skal være. Den som det var tappet varmtvann i var det virkelig stor forskjell på. Den smakte rett og slett ikke bra. En metallisk smak med en ettersmak som hang i noen sekunder.

Berederen jeg har er stilt inn på 70c så det skal være med på å knerte en del bakterier. Den er 7 år gammel.

Jeg bruker ikke varmtvann i brygging eller matlaging selv. Og etter denne lille testen skal jeg ikke gjøre det fremover heller.

Jeg råder alle som bruker varmtvann i brygging om å gjøre en slik test. Ble selv overaska over hvor stor forskjellen på smak var. Vørteren blir kokt så evt bakterier forsvinner, men øl består av 95% ish vann. Med andre ord så vile et brygg (brygget hos meg) med varmtvann hatt 95% innhold av noe som ikke smaker godt.
Hva om du gjør samme experimentet, men koker kaldtvannet først?
Ok,glem det,hadde ikke lest hele tråden
 
Tilbake
Topp