Det varme vannet er vel bare oppvarmet kaldtvann? Kokt og avkjølt vann fra kaldtvannskranen er heller ikke godt.
Man bør kanskje ta en test med dette også. Kokt kaldvann, kaldtvann og vvb vann.Det varme vannet er vel bare oppvarmet kaldtvann? Kokt og avkjølt vann fra kaldtvannskranen er heller ikke godt.
Fikk inspiration fra denne tråden om å eksprimentere litt. Vasket opp to små glass med zalo. Skylt rikelig. Det ene ble fylt med kaldtvann (6c) fra springen det andre med varmt (69c) . Satt på lokk for at vannet ikke skulle ta smak fra kjøleskapet.Vis vedlegget 19055
Glassene ble satt i kjøleskap over natten. Smaksprøver og ph målinger ble tatt i går. Smaksprøver kaldt og ph målt når vannet ble 20 grader i går kveld.
Vis vedlegget 19056
PH 7.7 på begge vannprøvene. Ingen forskjell der altså.
Forskjellen kom virkelig fram på smaken. Den kaldtappede var frisk og fin. Sånn vann skal være. Den som det var tappet varmtvann i var det virkelig stor forskjell på. Den smakte rett og slett ikke bra. En metallisk smak med en ettersmak som hang i noen sekunder.
Berederen jeg har er stilt inn på 70c så det skal være med på å knerte en del bakterier. Den er 7 år gammel.
Jeg bruker ikke varmtvann i brygging eller matlaging selv. Og etter denne lille testen skal jeg ikke gjøre det fremover heller.
Jeg råder alle som bruker varmtvann i brygging om å gjøre en slik test. Ble selv overaska over hvor stor forskjellen på smak var. Vørteren blir kokt så evt bakterier forsvinner, men øl består av 95% ish vann. Med andre ord så vile et brygg (brygget hos meg) med varmtvann hatt 95% innhold av noe som ikke smaker godt.
Uten å si noe direkte negativ om testen din, så er den jo ikke direkte sammenlignbar med det en gjør under bryggingen.Fikk inspiration fra denne tråden om å eksprimentere litt. Vasket opp to små glass med zalo. Skylt rikelig. Det ene ble fylt med kaldtvann (6c) fra springen det andre med varmt (69c) . Satt på lokk for at vannet ikke skulle ta smak fra kjøleskapet.Vis vedlegget 19055
Glassene ble satt i kjøleskap over natten. Smaksprøver og ph målinger ble tatt i går. Smaksprøver kaldt og ph målt når vannet ble 20 grader i går kveld.
Vis vedlegget 19056
Forskjellen kom virkelig fram på smaken. Den kaldtappede var frisk og fin. Sånn vann skal være. Den som det var tappet varmtvann i var det virkelig stor forskjell på. Den smakte rett og slett ikke bra. En metallisk smak med en ettersmak som hang i noen sekunder.
Berederen jeg har er stilt inn på 70c så det skal være med på å knerte en del bakterier. Den er 7 år gammel.
Jeg bruker ikke varmtvann i brygging eller matlaging selv. Og etter denne lille testen skal jeg ikke gjøre det fremover heller.
Jeg råder alle som bruker varmtvann i brygging om å gjøre en slik test. Ble selv overaska over hvor stor forskjellen på smak var. Vørteren blir kokt så evt bakterier forsvinner, men øl består av 95% ish vann. Med andre ord så vile et brygg (brygget hos meg) med varmtvann hatt 95% innhold av noe som ikke smaker godt.
Du skulle kokt kaldtvannet i en metall kjele og ikke kolber.. regner med at brygge kjelen din er i metall??
Hva med å starte med 20l også koke opp og tilsette de 5 siste fra en vannkoker etterhvert som det varmes opp?
Vet ikke hvor mye det vil hjelpe, men iallefall noe
Hva om du gjør samme experimentet, men koker kaldtvannet først?Fikk inspiration fra denne tråden om å eksprimentere litt. Vasket opp to små glass med zalo. Skylt rikelig. Det ene ble fylt med kaldtvann (6c) fra springen det andre med varmt (69c) . Satt på lokk for at vannet ikke skulle ta smak fra kjøleskapet.Vis vedlegget 19055
Vis vedlegget 19056