Det er godt å se noen stille opp, sånt liker vi.
Helt konkret så handler det om å hjelpe til under bedømmingen. Det vil si ta imot dommere, ordne lokalet, hente nedkjølt øl, fordele ølet til de ulike dommergruppene, hente vann til drikking og skylling, samle inn papirer i etterkant, sortere øl til morgendagens sesjon, rydding, mm. Siden vi i noen tilfeller fikk litt færre dommere enn vi hadde håpet på har de - som egentlig var tenkt å ta seg av dette - vært nødt til å ta del i selve bedømmingen, noe som ikke er ideelt i forhold til hva dommere generelt skal behøve å forholde seg til.
Vi pleier å samles kl 18 for å stelle istand lokalet og distribuere papirer (dommerskjemaer, typedefinisjoner, oversikt over bryggene som skal smakes), samt verktøy som kalkulatorer og skrivevarer, glass, vannkanner etc. Så tar vi imot dommere og de som møter opp før kl 18.30 vil rekke å få bestilt og spist mat som Norbrygg spanderer på dommere og hjelpere. Kl 19.00 går alle opp til rommet der bedømningen finner sted, dommerne deles inn etter planen, ølet fordeles og dommerne setter i gang. Dette kan ta ca 2 - 2,5 timer, og deretter tar det ca 45 minutter å rydde opp etter bedømningen, samle inn dommerprotokoller og hente morgendagens øl til nedkjøling.
Dette er programmet frivillige av Norbrygg, dommerkomitéen og Kristianiastudentenes Haandbryggerlaug nå går gjennom fra mandag til og med torsdag, to uker på rad. Vi gjør dette gjerne, men vil også benytte anledningne til å si at tilbud av hjelp er kjærkommen og oppfattes som et tegn på at alt dette arbeidet settes pris på. :yes:
Siden dette er tråden som handler om status på flaskekonkurransen vil jeg nå gjerne overlate areanen til det emnet igjen. De som vil bidra til et vellykket NM i hjemmebrygging ber jeg ta kontakt med Martin E. Andresen (førti tjuetre nittien sekstiseks) eller Gustav Foseid (nittoto null én sekstifem femtiseks), så ordner ting seg.