Status på flaskekonkurransen til NM

neslekkim skrev:
Litt morsomt at forespørsel på dugnadsjobb ble avvist bare 5 poster lenger opp i tråden da..

At det har vært mangel på dommere har vi vært klar over lenge, men vi var ganske sikker på at det skulle gå rundt. Nå har det imidlertid blitt mer forfall enn vi forventet og vi har ei glipe på onsdag og delvis torsdag. Jeg synes ikke det er det minste morsomt.
 
gustavf skrev:
neslekkim skrev:
Litt morsomt at forespørsel på dugnadsjobb ble avvist bare 5 poster lenger opp i tråden da..

At det har vært mangel på dommere har vi vært klar over lenge, men vi var ganske sikker på at det skulle gå rundt. Nå har det imidlertid blitt mer forfall enn vi forventet og vi har ei glipe på onsdag og delvis torsdag. Jeg synes ikke det er det minste morsomt.
Forsåvidt ikke, men det går ikke fram om det er Håndtlangere eller Dommere dere spør etter, nå vrir dere det over til å være et problem med mangel på dommere..
Whatever.. Var ikke meningen å lage bråk.. syntes det bare var litt påfallende.. :)
 
Vi spør om:
1) Dommere, som vi alltid har etterlyst (om enn ikke så høylytt)
2) Håndtlangere onsdag og torsdag denne uka, på grunn av forfall og en glipp i organiseringa. Dessuten vil vi gjerne ha en dag der eventuell håndtlanger stikker innom for kjapp opplæring.
 
neslekkim skrev:
Litt morsomt [...]

Og så har vi faktisk litt moro da :D

Det er interessant å bedømme ølet som deltar i konkurransen, samtidig som det er viktig for dommerne at det blir godt tilrettelagt for smakesesjonen. I utgangspunkt var det tenkt at noen av oss kunne gjøre denne tilretteleggingen, men da det dukket opp forfall over forventning var vi nødt til å omdirigere litt. Når slikt kommer brått på så utøver det litt ekstra press på de som allerede har brukt mye energi og tid på konkurransen så langt. Jeg håper alle kan unnskylde oss for å være litt kjapp på avtrekkeren i ny og ne.  ;)

Uansett, denne prosessen er veldig lærerik og den blir utvilsomt fulgt opp behørlig når NM2011 er overstått.
 
Hvis det ikke hadde vært for kjølelsen, skulle jeg gjerne stilt opp som aspirerende dommer. Mulig jeg kan være håndtlanger på onsdag og torsdag.
 
Hvilke tider er dette snakk om? dagtid eller kveldstid, kan ihvertfall stille opp noe av tiden om det er behov for hjelp
  :yes:
 
Det er godt å se noen stille opp, sånt liker vi. :)

Helt konkret så handler det om å hjelpe til under bedømmingen. Det vil si ta imot dommere, ordne lokalet, hente nedkjølt øl, fordele ølet til de ulike dommergruppene, hente vann til drikking og skylling, samle inn papirer i etterkant, sortere øl til morgendagens sesjon, rydding, mm. Siden vi i noen tilfeller fikk litt færre dommere enn vi hadde håpet på har de - som egentlig var tenkt å ta seg av dette - vært nødt til å ta del i selve bedømmingen, noe som ikke er ideelt i forhold til hva dommere generelt skal behøve å forholde seg til.

Vi pleier å samles kl 18 for å stelle istand lokalet og distribuere papirer (dommerskjemaer, typedefinisjoner, oversikt over bryggene som skal smakes), samt verktøy som kalkulatorer og skrivevarer, glass, vannkanner etc. Så tar vi imot dommere og de som møter opp før kl 18.30 vil rekke å få bestilt og spist mat som Norbrygg spanderer på dommere og hjelpere. Kl 19.00 går alle opp til rommet der bedømningen finner sted, dommerne deles inn etter planen, ølet fordeles og dommerne setter i gang. Dette kan ta ca 2 - 2,5 timer, og deretter tar det ca 45 minutter å rydde opp etter bedømningen, samle inn dommerprotokoller og hente morgendagens øl til nedkjøling.

Dette er programmet frivillige av Norbrygg, dommerkomitéen og Kristianiastudentenes Haandbryggerlaug nå går gjennom fra mandag til og med torsdag, to uker på rad. Vi gjør dette gjerne, men vil også benytte anledningne til å si at tilbud av hjelp er kjærkommen og oppfattes som et tegn på at alt dette arbeidet settes pris på.  :yes:

Siden dette er tråden som handler om status på flaskekonkurransen vil jeg nå gjerne overlate areanen til det emnet igjen. De som vil bidra til et vellykket NM i hjemmebrygging ber jeg ta kontakt med Martin E. Andresen (førti tjuetre nittien sekstiseks) eller Gustav Foseid (nittoto null én sekstifem femtiseks), så ordner ting seg.
 
Takk til alle som tilbød seg å hjelpe. Vi fikk noen som kunne være med i morgen, og da tror jeg vi atter har kontroll.
 
Vi er nå omtrent halvferdig med bedømminga og jeg vil takke alle dommerne som har bidratt denne uka.

Det er et par endringer i bedømminga som kan være greit å være klar over for de som etterhvert skal lese resultatlister og lurer på hvorfor de ender opp som de gjør:

[ul]
  • På grunn av økt pågang av øl, er det mange ferske dommere som dømmer. Selv om disse har god erfaring i smaking av øl, er de lite kjent med skjemaene og poengskalaen til Norbrygg. Det betyr at poengene fra gruppe til gruppe ikke kan sammelignes og man må se på kommentarene og den innbyrdes rekkefølgen av ølene som er bedømt sammen.
  • Ølene er gjennom tre runder med bedømming: Innledende runde, klassefinale og finale (kåring av årets hjemmebrygg uavhengig av klasse).
  • Det utarbeides uavhengige resulatlister fra hver runde med bedømming, i stedet for en samlet resultatliste per klasse som før. Dommerne i klassefinalen kjenner ikke resultatet fra forbedømminga og kan gi ølene annen innbyrdes rangering, slik at det beste ølet fra innledende runde ender opp under det nest beste fra innledende runde når ølene bedømmes i klassefinalen.
[/ul]
 
Tilbake
Topp