STC-1000 til mesking og koking?

Hallo! Jeg bruker et 30liters meierispann med varmeelement på ca 800watt i og en termostat (ukjent type).
Den termostaten jeg har er ubrukelig til mesking da den er veldig "tricky" æ stille inn. og om man får den på 70 grader så vil den slå av elementet helt til temperaturen er nede på 60 grader.

Er det ideelt å bruke Stc-1000 til å meske og koke? sensoren kan man jo bare ta opp når man skal koke.

Varmeelementet har en innebygget termostatsensor med to slike "han kabelsko" Så her må man vell kanskje kunne koble termostaten på? Litt usikker på om det er heldig å bruke sensoren som er montert så nært varmeelementet.

Finnes det noen andre termostater eller spenningsregulatorer som er bedre å bruke? Poenget er jo å klare å holde temperaturen så nær på f.eks 65 grader som mulig.

Ville ikke brukt STC til dette, av to grunner:

1. STC'en er en termostat. Hvis du vil holde konstant temperatur presist, bør du ha en regulator, for eksempel en PID-regulator av typen mange på forumet benytter.

2. Utgangene fra STC 1000 er reléer. Disse fungerer utmerket til å slå av og på ting innimellom, men kan fort bli utslitt hvis de settes til å switche hyppig, som kan være tilfellet under mesking. I stedet bør du benytte en regulator med styrestrøm ut, samt SSR. SSR'en lar seg ikke affisere av å bli slått av og på i rask rekkefølge.

Ville ikke brukt STC til dette, av to grunner:

2. Utgangene fra STC 1000 er reléer. Disse fungerer utmerket til å slå av og på ting innimellom, men kan fort bli utslitt hvis de settes til å switche hyppig, som kan være tilfellet under mesking. .

Unnskyld meg, men det du sier om at releet kan bli utslitt ved mesking er reinhekla tullprat.
Jeg søkte etter rele spesifikasjoner, og det første jeg fant hadde en spec på 20 millioner operasjoner.
http://www.farnell.com/datasheets/419217.pdf

Jeg kjøpte et liggeunderlag på Clas Ohlson til under 100 lappen, klippet av øverflødig lengde og la rundt Meskefatet. Holdt det på plass med et par strikk. Mesketemperaturen falt ikke mer enn rundt 1 grad på den timen det skal meske, så er vel ikke helt nødvendig med en masse temperatur regulering i meskeprosessen tror jeg. Viktigere å kontrollere temperatur under gjæringen.

Jeg har et varmeelement på 1500W som jeg har montert i kjelen min. Termostaten er litt uggen og det er vanskelig å få nøyaktig temp på mesk. Ser mange nevner STC 1000 her. Men hva egner seg da best til å regulere elementet? Jeg skjønte ikke helt oppsettet her? Bra det er mye flinke folk her inne med peil. for det er gøy å eksprimentere litt ;)

Jeg har brukt STC 1000 på mesking i tre år nå, og bruker flere, på styring av gjæringskap, skyllevannsgryte, kjøle/lagreskap. Og har synes det har vært topp på mitt hjemmelagde system, uten feil. Tar bare temp føler ut før koking.
Vruker todelt varmelement. 950 /1950w, der jeg velger hvilken av de jeg skal meske på, 950W for lave mesketemp og 1950 W for høye.
PID er gjerne den aller mest nøyaktige pga måten den styrer temp, men som sagt, har ikke sett nødvendighet å bygge om til PID.

Vedlegg

• image.jpg
    image.jpg
    106,4 KB · Sett: 54
Jeg har brukt STC 1000 på mesking i tre år nå, og bruker flere, på styring av gjæringskap, skyllevannsgryte, kjøle/lagreskap. Og har synes det har vært topp på mitt hjemmelagde system, uten feil. Tar bare temp føler ut før koking.
Vruker todelt varmelement. 950 /1950w, der jeg velger hvilken av de jeg skal meske på, 950W for lave mesketemp og 1950 W for høye.
PID er gjerne den aller mest nøyaktige pga måten den styrer temp, men som sagt, har ikke sett nødvendighet å bygge om til PID.

Takk for svar. Slik jeg selv vurderer dette tenker jeg også at STC holder i massevis. Så da skal jeg prøve det. Virker temp. proben til STC nøyaktig og stabil i vann?

Jeg har selv kjøpt med PID som et sett fra ebay nå og brygget for første gang med det i går. Jeg anbefaler deg virkelig å satse på en PID!

Temp. proben har virket upåklagelig, men husk at den ikke bør ligge mot element eller andre feilkilder, altså fritt. Du kan selv stille inn differansen når du vil at varmeelementet skal slå seg inn. Bare spør mer om du lurer.

Tilbake
Topp