Stegmesking BIAB

Noen som har erfaring med stegmesking og BIAB-oppsett?
Jeg har funnet en oppskrift som har følgende meskeskjema:

60-62C 30 minutes
68C 60 minutes
75C 5 minutes

Vi mesker og koker i samme kjel, og har en ordinær induksjonstopp som vi koker på. Er det da i så fall bare å fyre opp varmen mellom hvert steg, og så ta tiden når temperaturen på neste steg er oppnådd?

Jeg vil tro at dere må resirkulere for å få noenlunde jevn temperatur i mesken. Dersom dere ikke har pumpe, så regner jeg med at det kan gjøres manuelt.

Kjører biab selv, men har aldri stegmesket. Skyller posen i vann på ca 77 grader i 20 min og tenker at det blir en form for stegmesking light...

Mulig man kan fyre opp varmen, men husk å røre godt slik at varmen fordeler seg i mesken.

Du kan varme opp med ovnen, men da bør du mulighens trekke litt av tiden på hvert steg, siden induksjonstopper ikke er den raskeste måten å varme opp vørteren på.
Det går også an å helle i kokende vann for å øke temperaturen, du finner kalkulator for dette på nett. Husk å kompensere vannmengde.

Jeg bruker biab og mesker ved ulike temperaturer.
Ved temperaturøkning rører og måler jeg nesten hele tiden.
Hvis ikke kan tempen snart variere med mer enn 10 C.
Det koker ute ved kanten og holder seg "kaldt" midt i mesken.
Blir litt tungt å røre hvis jeg bruker under 2,5l vann pr kg malt.
Kan kun bruke maks effekt (3,5kw og 30l gryte) periodevis pga treg temperaturutjevning.
Har "pinnekjøttrist" i bunn for ikke få svidd duk.
Beina på rista har jeg tatt av.

-Bruker induksjonstopp.

Takk for innspill. Det blir innkjøp av pinnekjøttrist (bjørkepinnene jeg har fra før er så ferdigmarinerte i pinnekjøtt at de evt. skal få lov til å være med når juleølet skal brygges) og et forsøk på stegmesking via induksjonstopp. Satser på å koke litt kortere på 68C for å kompensere for lang oppvarmingstid :)

Planen er forøvrig å brygge denne:

http://www.brewboard.com/index.php?showtopic=49298&mode=threaded

Funker fint med induksjonstopp og pumpe. Krever litt trening for å finne hvilke kombinasjoner av flow og effekt som gir hvilken temp.
9y7evera.jpg

Sent fra min HTC One S via Tapatalk

Tilbake
Topp