Sterk belgisk, ønsker høyt sluttvolum - DME eller "sideBIAB"?

Hei!

Har 15 brygg bak meg på Speidel 50 nå, og er knakende fornøyd. Ønsker til tider høyere sluttvolum og/eller styrke enn maltrøret tillater. Dette har tidligere blitt løst med DME (70 liter til kok), og DME var første tanken å bruke når jeg skal debutere med en sterk belgier (quadrupel?).

Jeg har imidlertid lekt med tanken om å kjøre en mesk ved siden av. Tanken er i så fall å benytte en gjæringsbøtte isolert med liggeunderlag og meskepose og kjøre en mesk på ett temperatursteg (tempen vil falle noe, men neppe kritisk mye). Etter siling/skylling tilsettes denne vørteren til Speidelen for koking.

Hva tror dere er å foretrekke? DME, LME eller å kjøre en BIAB parallelt med at jeg brygger på Speidelen?

Oppskriften er enda ikke satt, men håper på ca 50-60 liter før kok og ende på OG ca 1100. Har noen tips til gode oppskrifter (inspirert av Westmalle, Westvleteren mv) så tar jeg gjerne i mot tips/linker.

Mvh
 
For en quadrupel så brukes det mye flytende kandissukker. Dette kan du lage selv.
Det brukes såpass mye mengder kandis at jeg tviler på at du trenger å dobbeltmeske, eller bruke mye dme.

Tror du bør gjøre en del research på trapiest øl.

Frode
 
Av de oppskrifter jeg har sett hittil i research, så har ikke kandis utgjort mer enn ca 20-30 "poeng" av OG. Kan kanskje klare å nå ca 1.055 preboil med volum ca 50 liter (veldig omtrentlig anslag, jeg er for dårlig til å loggføre bryggene). Med dette nærmer man seg jo ved tilsetning av kandis, men er ikke helt i mål.

Spørsmålet mitt blir likevel relevant den dagen jeg ønsker å ha 60-70 liter til kok med så høy styrke. Det er smått frustrerende å se på all den ledige plassen på toppen av Speidelen når vørteren koker, og tenke på at her er det plass til mer øl. (For ordens skyld kan jeg nevne at Speidelen er i sameie i et bryggelag med flere bryggere, dette er en av grunnene til at vi nok er mer opptatt av å få mest mulig liter ut av hvert brygg.)
 
Jeg kjører med egen meskekjele ved siden av på store øl, funker knall.
b10b09045ff6925131357022ff9668d1.jpg
 
Snasent opplegg. Antar det funker enten man vil ha store øl (høy styrke?), eller rett og slett bare vil brygge større mengder med normalstyrke?

Er det en boilermaker du har ved siden av? Og helt kort fortalt, hvordan gjør du dette? Varmer opp vann til meskekjelen, fyller malt i speidel og meskekjele (pluss vann i meskekjele), og deretter sirkuleres varm vørter fra Speidel til meskekjele med pumpe, før det returneres til Speidel?

Jeg antar pumpen ikke går kontinuerlig? Skrur du av og på litt etter behov?
 
Bruker speidelen som rims beholder, kjører den i manuel da jeg føler jeg har mere kontroll, bruker pumpe opp i boilermaker'n kontinuerlig for å holde stabil temp, har kun malt i meskekjelen.
Den er på 15g så passer fint til store øl i 30l batch eller kjøre en ekstra stor batch med normalstyrke.
Eneste man må passe på er å ha nok vann/vørter i speidelen så man ikke tørrkjører elementene.
Jeg synes dette blir ett allsidig system og kan brygge hva jeg vil uten dobbel mesk eller DME.
 
Tilbake
Topp