sterkøl

Hei, har tenkt å prøve meg på maltbrygging, har bestilt 10 kg pale malt, har i tillegg 400 gram krystallmalt, Ola fra Petit skulle velge humle, han anbefalte meg å bruke 2 pk Nottingham tørrgjær ( vet ikke hva slags sort) tenkte å prøve meg på en slags juleøl, hvis man vil oppnå et sterkt øl, hvor mye malt bør man bruke til et oppsett på ca 23 liter. Er det noen som kan gi meg en grei fremgangsmåte, da det er første gangen. Må meske i kasserolle med meske pose, da jeg ikke har anskaffet bedre enda. :biersmile:
 
På mitt oppsett ville jeg havnet med OG 1.106. Gjærmengden virker grei ut til så sterkt øl. Nottingham gjærer vel relativt godt ut, så med 75% utgjæring kan du teoretisk havne opp i 11% ABV.
Problemet er vel at gjæren sliter litt med å overleve ved så mye alkohol, så jeg ville gått litt ned i mengde pale malt, kanskje 8 kilo for en slags barley wine. Du bør kanskje også tenke på litt sukker for å gjære nok ned.
Redigert: Personlig ville jeg gått for en 6-7 kilo pale malt, men det er jo en smakssak.
 
ok, takk! for meget kjapt svar!!, hadde egentlig tenkt å fordele det på 2 oppsett, men tenker jeg satser på 6-7 kg malt denne gangen, bestiller bare noen kilo ekstra til neste oppsett,  tips angående mesking i kasserolle med meske pose mottas med takk. Med tanke på at jeg vurderer å lage en slags juleøl eller liknende, lurer jeg på om det er lurt å bruke andre tilsetninger i tillegg til krystallmalt??
 
Du finner gode innspill til juleale her. Vil ellers gratulere deg med å være tidlig ute med å planlegge jula. Kan med hånden på hjertet si at juleøl brygget på denne tiden ville forsvunnet seinest i løpet av sommeren her i huset!  :skaal:

Dersom du tenker på standard norsk juleøl, burde du nok skifte til en lagergjær, forresten. Men da får du utfordringer med temperaturkontroll i tillegg.
 
Ha ha ha, jula varer helt til påske vet du, eller.....  kanskje jeg burde satse på et påskebrygg istedet :yes:
 
Jan Arne skrev:
Ha ha ha, jula varer helt til påske vet du, eller.....  kanskje jeg burde satse på et påskebrygg istedet :yes:
Eller at det er viktig å ha nok juleøl slik at det varer til påske. Tror nok du begynner å få lovlig dårlig tid dersom du tenker på å få noe klar til påske, i alle fall dersom du tenker å karbonere på flasker. Med fat og tilsatt kullsyre skulle du vel rekke å få litt brus i det, men dersom du tenker på å lage noe litt mer komplekse saker, er det vel uansett i seineste laget nå. De har jo mye fint på polet, da!
 
Tilbake
Topp