Stoppe gjæring

Jeg har tidligere hatt utfordringer med at FG blir litt høy, dvs at ølet kan bli for søtt. Jeg skjønner at dette kan skyldes mesketemperatur og danning av sukkerkjeder, men jeg har nå testet bruk av Amigase.
Nå er jeg litt redd for at ølet blir for tørt ved at FG kan gå langt under anbefalt verdi. Hva risikerer jeg ved å gjære helt ut kontra stoppe gjæringen ved anbefalt FG?
 
Sist redigert:
Når du tilsetter Amigase gjærer ølet til omtrent 1.000. Det mister munnfølelse (fylde) og ølet føles tynt.

Jeg tror ikke du kan stoppe gjæringa før gjæren har spist opp sukkeret, unntatt om du har satt et så sterkt øl at gjæren dauer av alkoholsjokk.

Gjorde tilsvarende med en pale ale som var beregnet til rett over 6%. Den endte på 7,7...

Skal teste det på diabetikervennen, men jeg tenker det er en dodraugenkandidat basert på mine smakstester.
 
Jeg skal ha ølet på fat, så gjærstopp bør ikke være noe problem med karbonering.
Det er fylden i ølet jeg er bekymret for, eksempelvis at det blir for likt «industri-øl»
 
Kan ikke se at amigase er riktig løsning på problemet ditt, men hvis du virkelig vil gå den veien og stoppe gjæringa er jo svovel relativt effektivt.
 
Nei, kanskje ikke, men jeg ønsker ikke et øl med mye sødme. Men hvis fylden forsvinner med lavere FG blir jeg jo litt i tvil, for det er absolutt ikke høy alkoholprosent jeg søker.
 
Sist redigert:
Bare så jeg har spurt: Når du sier OG mener du vørterens tetthet etter mesking, før tilsetting av gjær, ikke sant?
 
Det er definisjon på OG, ja, men det er selvfølgelig FG etter gjæring jeg sliter med. Rettet opp i trådene nå. OG er egentlig spot on.
 
Du skriver at du allerede har testet med (tilsatt) Amigase. Da tenker jeg at du må la testen få gjøre seg ferdig. Avbryter du gjæringen nå, blir det test-på-test med helt ukjent resultat.
Dette kan bli en Brut-ett-eller-annet.
Sikkert noen som liker det når de får det gratis på fest :-/
 
Det er definisjon på OG, ja, men det er selvfølgelig FG etter gjæring jeg sliter med. Rettet opp i trådene nå. OG er egentlig spot on.
Hvis det er dårlig utgjæring som er problemet ditt er forumet en nærmest utømmelig kilde til kunnskap. Det har vært tatt opp her en rekke ganger, også av meg, tipper jeg.

Et par ting jeg ville sjekka før jeg begynte å styre med amigase:
1) Mesketemperatur
2) Gjærhelse
3) Gjærhelse
4) Gjærhelse
5) Gjærmengde
6) Gjærnæring
7) Oksygenering av vørter (gjorde hele forskjellen for min del, skjønt jeg har ikke testa uten på lenge)
8) Temperaturkontroll under gjæring
 
Er veldig lett å ta litt lett på alt som har med gjær og gjærhelse å gjøre.
Veldig ofte lett å hive i en pose US-05 og tenke at "det ordner seg".
Jeg brygger 60-80L batcher og for noen år siden gikk jeg gjennom hele prosessen min for å lete etter gamle uvaner som muligens hadde fått lov å feste seg, og begynte da blant annet å pitche mye mer gjær.
Stort sett alle øl har etterpå endt opp på omtrent forventet FG og jeg har så godt som aldri mer issues med ujevne batcher og usmaker her og der.

Har ingen "gylden regel" men pitcher vanligvis 11 gram tørrgjær pr. 10 liter vørter på 1.055-ish.
En vanlig 60-70L batch med ale får da 65-75 gram gjær. Har 83-grams vaakumerte pakker med gjær liggende (500g pakker jeg splitter opp i 6).
Lagerøl får vanligvis 100 gram. (en 500g pakke splittet opp i 5) Ja, det er litt underpitching etter visse standarder, men jeg har vanligvis lavere OG med lagerølene jeg brygger (<1.050).

Kjøper 500g pakker med AEB gjær fra hopstore. 6-700kr for 500g er ingen upris. Det tilsvarer 15kr / pakke om man skulle kjøpt 11g-pakker.

 
Takk for svar.
1. undergjæret øl tapper over på gjæringskar og setter i kjøleskap før jeg pitcher gjør. Bruker bare tørrgjær som anbefalt i settene. Kjølespiralen gjør det vanskelig å komme under 21 grader, en grei temp for eksempelvis US-05 vil jeg tro.
Kjøleskapet har høyeste temp.justering til 9 grader, men jeg ser at temp kan være litt høyere.
2. jeg har oksygenstein, men bruker vanlig luft fra en elektrisk luftpumpe for å sikre god tilgang på oksygen i vørter.
3. jeg bruker gjærnæring
4. bryggeutstyret er enkelt med 5-graders intervall, men mesker stort sett på 65 grader, sirkelerer og røret litt underveis før sisyæte 10 minutter er på 72-75 grader før 78-79 grader skylling
 
For problemet ligger ganske sikkert i gjæringa, hvis du bommer nevneverdig på estimert fg. Det skal ikke være nødvendig med amigase for å løse den utfordringa.
 
Med tørrgjær er det lite du kan gjøre med helsen annet enn å sjekke dato og oppbevare kjølig. Du kan alltids forsøke med en eller to ekstra gjærposer som en test.
Deretter ville jeg ha lekt litt med mesketemperatur. Siden du har 5 ℃ intervaller, kan du starte på 60 ℃ og øke til 65 ℃ etter ti min.
Amigase er et sleggeverktøy jeg trolig aldri hadde benyttet. Blir som å åpne flaskeøl med kanon…
 
Tilbake
Topp