Stoppe Lactobacillus

Kjenner til at man kan stoppe Lactibacillus med å koke, men om jeg ikke skal koke, og har oppnåd ønskelig ph. Kan jeg tilsette litt humle (IBU over 5) så vil jeg låse den / stoppe ?
 
Jeg ville ikke stolt på at 5 IBU stopper all aktivitet var jeg deg, selv om isoalfasyre i utgangspunktet er giftig for lactobacillus.

Hvorfor skal du ikke koke? Det holder å varme opp til ~75 grader i noen minutter, da er de fleste organismer kverket.

Og, hvordan forventer du å få ut noen IBU uten å tilføre energi? Isomeriseringen som danner isoalfasyre(bitterhet) er avhengig av varme/tilførsel av energi, så uten varme blir det ingen IBU.
 
Jeg ville ikke stolt på at 5 IBU stopper all aktivitet var jeg deg, selv om isoalfasyre i utgangspunktet er giftig for lactobacillus.

Hvorfor skal du ikke koke? Det holder å varme opp til ~75 grader i noen minutter, da er de fleste organismer kverket.

Og, hvordan forventer du å få ut noen IBU uten å tilføre energi? Isomeriseringen som danner isoalfasyre(bitterhet) er avhengig av varme/tilførsel av energi, så uten varme blir det ingen IBU.

Har vært innom tanken om å bare koke humlen med 1liter vann f.eks

Ønsker å gå for rå øl, da jeg synes det gir en mye bedre smak enn kokt øl, samt slippe å ta ølet frem og tilbake i koke kjelle. Men selvsagt kan jeg la det stå noen dager før jeg tar et oppkok igjen som du nevner.
 
Jeg hadde faktisk en veldig interessant diskusjon på dette emnet i går på Brewshop i Trondheim, med en av deres ansatte som studerer bioteknologi og spesialiserer seg i ølbrygging. Han bekreftet min mistanke om at å bruke så små doser isoalfasyre trolig ikke er noe å satse på.
Hans anbefaling var å varme opp til til 72 C og så kjøle ned med én gang. De få sekundene en får på 72 C skal visst være nok.
 
Tilbake
Topp