MortenSickel
Norbrygg-medlem
En stoppet utgjæring til her med tvilsom no name gjær... Jeg var svær i kjeften tidligere i år og trodde jeg kunne fortsette å brygge ute selv om det ble kaldere, men nei... Så da satt jeg et par ekstraktbrygg for å ikke gå tom... Prøvde en Tanker session sauna og ut fra smaken på utgjæringstestene så langt er ikke den helt på jordet. Men etter tørrhumling stoppet gjæringen helt opp. Helt dødt i gjærlåsen og tettheten har stoppet på ca 1013, den skal etter sigende ned på ca 1008. Jeg hadde litt lite maltekstrakt i huset da jeg satt denne, så IGen ble litt lavere enn den skulle vært men det skulle da ikke gi en dårligere utgjæring...? Nå har den stått i snart fem døgn med "størst muliga tyssssnad". Jeg har gjæringskaret på en inkbird styrt varmeplate som opprinnelig var stilt in på 18.5 +/- 0.5 grader, jeg har stilt den opp så den er nå på 20.5 uten at det skjer noe. - er det noen grunn til å ikke slenge i en pakke eller to med US-05? - eller bør jeg vente flere dager?
Og hvordan bør tilleggsgjæren behandles? Skal jeg bare strø den på som når jeg setter til gjær normalt for å starte, eller bør jeg rehydrere den eller gi den en oppstart på annet vis? Ølet er jo rimelig oksygenfritt og lavt på sukker, så den får jo ikke den beste starten...
Og hvordan bør tilleggsgjæren behandles? Skal jeg bare strø den på som når jeg setter til gjær normalt for å starte, eller bør jeg rehydrere den eller gi den en oppstart på annet vis? Ølet er jo rimelig oksygenfritt og lavt på sukker, så den får jo ikke den beste starten...