Stoppet på 1.030

hei,

Har brygget mitt første øl, og alt gikk fint. Helt til jeg kom på at jeg hadde glemt å skylle med vann, bare vørter. Endte derfor opp med 14 liter i bøtta (fra ca 25 i mesken). Hydrometeret knuste midt oppi det hele, så jeg fikk ikke målt SG.
Etter noen dager roet gjærlåsen seg, og nå etter 11-12 dager har jeg målt tre strake dager med 1.030.
I følge beersmith er FG 21, sikkert fordi det var mye malt og lite vann. Har flasker med "patentkork" som man altså spenner til. Skal jeg vente en uke til før jeg flasker? Det er en IPA som står i 17 grader.

Du endte nok opp med en kraftig OG ja iom at mesken gikk rett i bøtta. Du kan evt fylle på med vann men det blir litt å stikke fingeren i lufta siden du ikke visste OG.

Når den har stått to uker ca måler du SG to ganger ila tre dager. Er det samme verdi på begge målingene flasker du.

Takk for kjapt og godt svar!

Bare litt bekymra for flaskebomber. Hvordan er forresten det med den type flaske jeg har? 0,5 m patentkork.

Miguel, han er på 11-12 dager og har målt samme gravity de tre siste dagene.
Du kan evt forsøke å vugge gjæren opp igjen samt heve temperaturen til ca 20C.
Gjør du det vil trolig noe Co2 gå ut så evt blubbing i låsen er ikke det samme som at den har startet igjen.
Sjekk derfor gravity på ny etter to-tre dager. Kanskje er det ikke mer gjærbart sukker igjen for din gjærtype.
Flaskebomber vil du da ikke få selv om FG er høy.
Hadde ikke tynnet den ut hvis den smaker greit.

Når mesken gikk til gjæring, må du vel ha underpitchet gjæra endel.. Tilsett tørrgjær, se om sg faller ytterligere.

Bare for å ha spurt: hvor mye gjær brukte du?

Tips til alle som er i tvil for om de har flaskebomber eller ikke, biltema selger plastkasser som har ca 15-20 cm høy kant, passer ølkasser som holder 20x0.5l flasker eller de vanlige grønne du finner på dagligvaren til 24 x 0.33 flasker. Sett ølkassene stablet oppå hverandre i høyden og trekk de med svartsekk eller presennings lignende materiale, det er akkurat nok rom til å få duk/pressening på innsiden av kassen.

Slik mc.gyver fikser dere frykten for søl uten for mye arbeid. :) får mulighet til å samle en god del før det ender på gulvet / i hyllene iallefall :rolleyes:

Har gjort dette selv en del ganger selv om jeg aldri har opplevd flaskebomber. ;)

Forvirret: takk, og den smaker bra. Har vugget litt på bøtta, men har ikke mulighet til å justere temperaturen.

Angående gjæren: 2pk s-05 mener jeg den het. (2x 11g).

Mulig jeg kjøper en plastboks med lokk til å ha kassen oppi, godt forslag. Hvis det skulle smelle, så blir det øl og glass i alle bygårdens boder...

Jeg har en god vei å gå til boden, så jeg bar bøtta forsiktig hele veien, men den fikk rørt seg godt. Nå er den i fin romtemp. Og den startet å boble igjen - ca en gang hvert 45-50 sek. (Opp fra aldri).
Da lar vi den stå til søndag i alle fall.

Tilbake
Topp