Stor differanse ved måling av OG/FG Hydrometer vs Refractometer

Harald N

Norbrygg-medlem
Kjøpte for litt siden et Refractometer til erstatning for Hydrometeret.

Ved måling av FG ved tapping av første produksjon egen APA på flasker i helgen får jeg FG 1.013 på Hydometeret, men 1,025 på Refractometeret  :saadoevt:
Hadde litt lav temperatur ved måling, men testet etterpå Refractometeret også ved 20 grader, og det viser de samme 1,025.

Håper jo selvfølgelig at Refractometeret er feil kalibrert, men kan ikke helt skjønne det heller. Er kalibrert med vann fra under lokket etter koking.
Viser forøvrig akkurat det samme 0-punktet ved å bruke vann fra springen. Skal være destillert etter instruksjonsboka.

Jeg tenker vel at det er Hydrometeret som er feil.
Har ikke sett på feilmarginen på Hydrometeret fra Bryggselv, men det må jo være rimelig nøyaktig. Hvis ikke er det jo ikke noen vits..

Noen som har samme erfaring?
 
Som nevnt x antall ganger..... Etter gjæring må refractometer omkalkuleres, da alkoholen påvirker resultatet.
Dette kan gjøres i de fleste bryggesoftwarer, eller ved hjelp av et regneark som finnes bl.a. på moorebeer sine sider.

Edit.
Sannsynligvis hadde du en OG på 1.049, og har nå en FG på 1.013 som gir 4,7%.
 
Tror alkoholen påvirker målingene med refraktometer.
Jeg bruker refraktometeret kun fram til jeg tilsetter gjæren, deretter bruker jeg hydrometeret.
 
Har forsåvidt fått svar: les bruksanvisning  ;D

Jeg leter etter omregning nå, og skal sjekke, men da tar jeg Hydrometermålingen som rett.
Hadde forresten OG på 1,054 som var akkurat det jeg skulle få med 75%eff.

Skal vel da gi alkoholinnhold på 5,4%

Takk for oppklaring.
Skal se om BeerSmith har omregner. Fant ikke noe på MooreBeer, under Refraktometer, men det henvistes til et regneark jeg ikke fant  :saadoevt:
 
Jada, fant den, men skjønner jeg hvordan bruke den?
Har vel prøvd alle varianter, men ikke fått Bingo ennå  :saadoevt:
 
Og 1054 FG 1013
Refractometer 6.7 (1025) noen av målingene er uansett feil.
Velg fermenting worth gravity. Og skriv der inn refractometer reading.
Du kan også justere beersmith etter refractometeret ditt.
 
Da lærte jeg noe nytt også!

Hadde egentlig slått meg til ro med at refractometeret ikke var til å stole på i alkoholpåvirket stand :attevar:
 
Ja, nærmet seg nå, men stemmer ikke helt.
Må visst gjøre en jobb med kalibrering, så dette blir riktig.
Ligger jo beskrivelse på BeerSmith.
Takk for hjelp  :)
 
Tilbake
Topp