Stor flaske liten flaske

Kan mengden bunnfall i en stor flaske versus en liten flaske ha noe å si?

Dersom det er oksygenet i rommet mellom øl og kork som er problemet, så er det mengden aktiv gjær (gjær i suspensjon) som er interessant. Og det vil være mer av den per oksygenenhet i en stor flaske enn i en liten.
Joda, det er nok gjær til å få det karbonert. Men noen bruker to uker på å få det karbonert og da går det jo ganske sakte..Oksygenet "skal" jo da være spist opp ganske tidlig, men siden så mange ender opp med oksiderte øl så er jo det tydligvis ikke tilfelle. Mine har vært ferdige etter tre dager, da vil jeg tro at alt går mye raskere. Og så har jeg begynt å fylle nesten helt opp til korken. Småting jeg vil tro hjelper.

Tre dager er raskt, ja. Men det er jo temperaturavhengig, også, til en viss grad. Mine er som regel greit drikkelige etter 5 dager i vanlig romtemperatur - men jeg lar dem nå som regel stå de to ukene som er "regelen".

Dersom det er oksygenet i rommet mellom øl og kork som er problemet, så er det mengden aktiv gjær (gjær i suspensjon) som er interessant. Og det vil være mer av den per oksygenenhet i en stor flaske enn i en liten.

Tre dager er raskt, ja. Men det er jo temperaturavhengig, også, til en viss grad. Mine er som regel greit drikkelige etter 5 dager i vanlig romtemperatur - men jeg lar dem nå som regel stå de to ukene som er "regelen".

Denne «regelen» tror jeg kan stå for fall. Det sies at to uker gjæring og to ukers karbonering, men da er man safe iallefall. Jeg kjører grain to glass på minimum 8, helst ni dager, med naturlig karbonering, på to av ølene, men da er det hurtig. Og det smaker godt. Er rimelig sikker på at pitchrate og kontroll på gjæringstemp gir meg denne muligheten.

Det er ikke noe mål i seg selv, men man må teste de vedtatte grensene føler jeg, da er det lettere å evt bryte de eller tøye de og lage nye fornuftige grenser.

Tilbake
Topp