Større innkjøp av råvarer

Hei.

Nå har jeg endelig gått til innkjøp av en maltmølle. Bestilte en 15 lbs Barley Crusher MaltMill fra http://www.barleycrusher.com/.
Neste "oppgave" er å gå til innkjøp av større mengder malt og humle. Jeg har sett meg litt rundt og kommet frem til at det blir desidert billigst å bestille på humle.se og få varene sendt til et postkontor i Sverige (bor nær grensen).

Jeg har skummet gjennom en del oppskrifter for å finne ut hvilke typer malt jeg skal bestille. Øl jeg liker spesielt godt og som er aktuelle å brygge er

IPA: engelsk, amerikansk, dobbel
Stout: dry, foreign, imperial
Pils
Pale ale
Belgisk: dobbel, tripel og quadrupel

Jeg endte opp med ganske mange typer malt, og er usikker på om noen av variantene overlapper hverandre. Vil disse maltvariantene gi mulighet til å brygge de fleste typer øl (spesielt de som er nevnt i listen ovenfor)?

Basis
25 kg  Pilsnermalt (Weyermann) 329,-
25 kg  Maris Otter pale ale (Thomas Fawcett) 479,-
25 kg ? Munich I (Weyermann) 329,-
5  kg Vetemalt (Weyermann) 99,-

        Sum 1236,-

Spesial
3 kg Aromatic malt (Weyermann) 92,-
2 kg Melanoidinmalt (Weyermann) 58,-
3 kg    Crystal malt (Thomas Fawcett) 82,-
2 kg Caramünch II (Weyermann) 58,-
2 kg Special B (Dingemans) 70,-
2 kg Biscuit malt (Dingemans) 70,-
3 kg Pale chocolate malt (Thomas Fawcett) 84,-
3 kg Dark crystal malt (Thomas Fawcett) 82,-
2 kg Rostat korn (Weyermann) 58,-

                                                                    Sum    654,-

Total pris for malt: 1890 SEK, ca 1550 NOK

Tenkte å bestille med litt tørrgjær samtidig, siden prisene ligger langt under norske priser. Har planer om å prøve meg med flytende gjær, men venter med å bestille til jeg vet nøyaktig hva som trengs.

3 Safale S-04 11.5 g        72,-
2 Safale US-05    11.5 g     54,-
2 Safbrew S-33 11.5 g     38,-

Total pris for tørrgjær: 164 SEK, ca 135 NOK

Når det gjelder humle er jeg ikke sikker på hva som skal bestilles. Hvilke typer egner seg bra som allroundere?

Humlen tenker jeg å oppbevare i fryseren, tørrgjær i kjøleskap, og malt i en kald og mørk kjeller. Omtrent hvor lenge kan råvarene oppbevares på denne måten uten at de blir nevneverdig degraderte?

Poenget med å bestille relativt mye på en gang er å få muligheten til å brygge de fleste typer øl uten å planlegge nye innkjøp. Det er også besparende mtp. frakt.

Total pris inkl. frakt: 1930 NOK   ;D

Ble mye på en gang dette :p og formateringa var ikke helt samarbeidsvillig  :-[
 
nå kan du brygge nesten alt du vil tror jeg  :skitbra:

Ser at du kjøpte malt fra Dingemans! Har de også Pilsmalt fra Belgia der i Sverige? eller vet du om noen i Norge fører Belgisk basemalt?
 
Med crystal malt, mener du da versjonen på 150 EBC? Vil råde deg til å bestille flere varianter krystallmalt. Thomas Fawcett har f.eks. en på ca. 30 EBC. Jeg hadde bestilt noe av denne også. Ellers trenger du kanskje ikke en hel sekk münchenermalt. I de øltypene du skisserer brukes dette kun i mindre grad (gjerne i samme mengder som annen spesialmalt). Basismalten holder seg fint et par år om den ikke er knust og oppbevares rett. Spesialmalt vile jeg brukt i løpet av ett.

Humletyper kommer selvsagt an på øltyper. Til engelsk øl er Goldings og Fuggles klassikere, til amerikanske typer er f.eks. Cascade, Centennial, Amarillo, Simcoe, Chinook. Til lagerøl, tyske ales og en del belgiske øl, vil Saaz og Hallertauer Mittelfrüh være tradisjonelt "riktige" typer.

Og hvorfor ikke gå for noe flytende gjær? Særlig belgiske øl og lagerøl vil tjene på dette. Kanskje litt mer plnder med propageringen, men ver verdt strevet, spesielt med nevnte øl.

Happy brewing!
 
Huub skrev:
nå kan du brygge nesten alt du vil tror jeg  :skitbra:

Ser at du kjøpte malt fra Dingemans! Har de også Pilsmalt fra Belgia der i Sverige? eller vet du om noen i Norge fører Belgisk basemalt?

Castle, som selges av både Maltbua og Petit, er belgisk. Tror de malter sin ege basismalt, men får spesialmalten produsert hos Dingemanns (det gjorde de i alle fall før).
 
Gahr skrev:
Med crystal malt, mener du da versjonen på 150 EBC? Vil råde deg til å bestille flere varianter krystallmalt. Thomas Fawcett har f.eks. en på ca. 30 EBC. Jeg hadde bestilt noe av denne også. Ellers trenger du kanskje ikke en hel sekk münchenermalt. I de øltypene du skisserer brukes dette kun i mindre grad (gjerne i samme mengder som annen spesialmalt). Basismalten holder seg fint et par år om den ikke er knust og oppbevares rett. Spesialmalt vile jeg brukt i løpet av ett.

Humletyper kommer selvsagt an på øltyper. Til engelsk øl er Goldings og Fuggles klassikere, til amerikanske typer er f.eks. Cascade, Centennial, Amarillo, Simcoe, Chinook. Til lagerøl, tyske ales og en del belgiske øl, vil Saaz og Hallertauer Mittelfrüh være tradisjonelt "riktige" typer.

Og hvorfor ikke gå for noe flytende gjær? Særlig belgiske øl og lagerøl vil tjene på dette. Kanskje litt mer plnder med propageringen, men ver verdt strevet, spesielt med nevnte øl.

Happy brewing!

Det ser ut til at de har to typer Thomas Fawcett krystallmalt på lager, det står ikke noe om EBC. Den ene heter dark, så jeg regner med mørk og lys (vanlig) er på henholdsvis 150 og 30 EBC? I så fall blir det litt av begge to :)
Får vel også kjøpe inn litt av hvert av humletyper. Har planer om å kjøpe pellets, og de holder vel seg rimelig lenge i fryseren. 

Planen er å prøve flytende gjær på flere brygg for å oppleve kvalitetsforskjellen. Grunnen til at jeg vil kjøpe litt tørrgjær er at det er enkelt og billig, greit å ha som backup.

I starten av desember kjøpte vi 1028 til Imperial Stout og 1056 til IPA. Posten presterte å rote til forsendelsen slik at den ble liggende i ca 1 mnd. og dermed er det bare å kaste gjæra, så det blir nok bestilling av ny flytende gjær med det samme.

Brygging er mildt sagt en meget avhengighetsskapende hobby!  ;D
 
Dark crystal fra Thomas Fawcett er på 250+ EBC. Jeg anser den som et must til engelsk bitter, mild, en del stout og sterkt øl. Caramalt fra TF er på ca. 30 EBC, pale crystal er på ca. 70 EBC og den som bare heter crystal er rundt 150. Disse verdiene varierer litt. Nettsiden til TF sier f.eks. at crystal holder 120-140 EBC, men Maltuba fikk sendt med spesifikasjoner på denne hvor fargen var oppgitt til 150 EBC.
 
Standard crystal malten til TF ligger på 120 og den mørke på 200-300 EBC. Har ikke sett at de har noen lysere annet en Cara malt.

Lat som jeg er har jeg slutta med starter og pitcher flere poser gjær istedet. Gjæren kan jo brukes flere ganger  ;D  Nå er det ikke alle som bor like inærheten av grosissten da. Jeg bestiller gjær på formiddagen, så kommer det en hyggelig mann på døra noen timer seinere  :skitbra: V&B

Vi hadde for ikke så lenge siden fellesinkjøp av malt fra TF. Handla inn tre tonn mener jeg.. fikk den for litt over 10,- kr/KG Eller får man jo gode rabatter ved større inkjøp hos Petit vet jeg.
 
Jge er forøvrig en stor tilhenger av amber malt også. Nydelig i små mengder i bitter og i noe større grad i mørkere typer. Gir ekstra kompleksitet i stout.
 
Riis'en skrev:
Vi hadde for ikke så lenge siden fellesinkjøp av malt fra TF. Handla inn tre tonn mener jeg.. fikk den for litt over 10,- kr/kg Eller får man jo gode rabatter ved større inkjøp hos Petit vet jeg.

Ikke vår erfaring med Petit. Kjøpte inn ca 200-250 kg nå sist høst og fikk ikke noe utover nordbrygg-rabatten og den litt billigere prisen som de har for hele sekker allerede  :noway: Mulig dette ikke blir ansett som stort nok  ::)

MVH
Børge

EDIT: husket feil. Det var 325Kg malt totalt + noe småtjafs som sterkrens o.l.
 
Riis'en skrev:
Spør hvor mye han skal ha for 3000 kg da ;-)

He He. Mulig det er mere å hente da, men man må jo legge på lagerleie i 10 år fremover, så blir neppe noe å spare for vår del  ;D
 
Hei maltkjennere, jeg blir ofte forvirret hvis folk snakker om malttyper eller hvis jeg leser gamle og nyere oppskrifter... Karamell, Cara, Crystal, .. Hvor kan jeg få se et klart oversikt når det gjeller malt?
 
Huub skrev:
Hei maltkjennere, jeg blir ofte forvirret hvis folk snakker om malttyper eller hvis jeg leser gamle og nyere oppskrifter... Karamell, Cara, Crystal, .. Hvor kan jeg få se et klart oversikt når det gjeller malt?

Da er vi to  ;D
 
En kjapp-kjapp oversikt over malttyper.

Basismalt er typer hvor enzymene ikke har blitt denaturert (i særlig grad), og derfor han konvertere egen (i en del tilfeller mer) stivelse til sukker. Lagermalt, pilsnermalt, pale malt, vienna, münchener, hvetemalt og forsåvidt også rug og havermalt, kan regnes som basismalt. Disse typene må meskes.

Caramel, cara og crystal (og typer med navn hvor disse ordene forekommer som et del av navnet) er i bunn og grunn begreper for samme type malt; krystallmattyper. I alle disse er stivelsen allerede omdannet til sukker. Disse trenger ikke mesking (untaket er carapils).

Amber, brown, pale chocolate, chocolate og black malt er alle ristet  ved reativt høy temperatur. De to første typene bør helst meskes sammen med annen malt, mens de tre siste typene kan trekkes på lik linje med krystallmalt.

I tillegg finnes "mellomtyper" som f.eks. aromatic malt, melanoidin malt, brumalt, biscuit malt, victory malt og honey malt. Disse er mellommørke på farge og har varierende grad av enzymer. De bør meskes sammen med annen malt for å få fulle effekt. De gir kraftige innslag av malt og/eller sødme i brygget.

Det finnes et utrolig stort utvalg malttyper der ute!
 
Meget informativt!  :ilike:

Det gjør det noe om en mesker malt som ikke har behov for mesking? Enklere å lempe all malten i meskekaret!
 
Neida. Det sikrer dessuten et mer forutsigbart totalt meskeutbytte om man mesker alt sammen.
 
Tilbake
Topp