Det endte opp med at jeg kjøpte kjøleskap av samme type, med litt avslag siden det var litt skitten samt det eneste de hadde av denne typen. :skaal2:
Det er plass til 2 corneliusfat på 19 liter, men jeg var nødt til å flytte den lille boksen til høyre som inneholder termostat, termostathjul og kjøleskapslys til et sted lengre bak i kjøleskapet. Beholderne til flasker, egg samt glasshyllene som befant seg i kjøleskapet var det ikke plass til og ble kassert etter jeg hadde testet kjøleskapet og så borret hull i ovensiden til tappetårnet, noe som uansett medførte brudd på garantien.
Tappetårnet har jeg kjøpt via tysk y-bæj og jeg er godt fornøyd med dets materialkvalitet (forkrommet messing), utseende og ikke minst pris:
Det er den bakerste i kromfarve, 1400 kr for den, inkl 2 tappekraner med skumregulator og 2x2 m ølslanger.
Slangene er 7mm i diameter og skal erstattes av slanger som er 4mm i diameter. Slik håper jeg å oppnå noe 'beer line resistance' som man ville hatt med våt/tørrkjøler og mye mer ølslanger (målt i lengde) som er vanlig på puber. Også CO
2-slangene blir 4mm og jeg tenkte å bruke det lille kondenshullet bakerst i kjøleskapet til å føre slangene ut av kjøleskapet til den eksterne CO
2-flasken.
I tillegg skal jeg skaffe meg en beskjeden akvariumpumpe og en tynn men fleksibel slange. Denne slangen tenkte jeg snu rundt de to ølslangene som går fra fatene opp til ølkranene i tappetårnet. Så skal pumpen pumpe vann igjennom slangen, og vannet skal hentes fra et lite plastreservoir (en tupperware-boks eller noe lignende) som da befinner seg i kjøleskapet, hvorav dets innhold holdes på lav temperatur. Strømmen til pumpen tenkte jeg ta fra den lille, demonterte boksen i kjøleskapet og jeg får se om pumpen skal gå kontinuerlig eller om det holder med kun å la den pumpe i takt med kjøleskapets kompressor. Om det er noen fordel å bruke glycol istedenfor vann vet jeg ennå ikke, det får jeg også finne ut av etterhvert (med mindre noen har noen innvendinger på dette punktet, selvfølgelig!). Hensikten med denne noe grundige kjølingen er at jeg ikke hadde tenkt å drikke så ofte og så mye at ølet i tappetårnet til stadighet holdes kaldt av ferskt, oppumpet øl. Det ville være litt i det øverste laget. Og ved å holde ølet kaldt helt opp til tappekranene håper jeg at ølet blir lengre holdbart. Det er jo tross alt 38 liter med øl og det tar ikke bare én uke å drikke alt dette :biersmile: . Som målsettning skal ølet holde seg godt, også i slangene, ved lite bruk, i 1,5 måned, uten mellomtidig rengjøring. Etter det jeg har lest fra andre hjemmebryggere skulle dette være fullt mulig, men jeg leser gjerne (altså... helst ikke selvfølgelig) om noen som har andre erfaringer.
Jeg venter fremdeles på deler fra Tyskland (slanger, koblinger, mm fra www.candirect.de) og når de er på plass kan moroen begynne!