Størrelse på kjele

Hei!

Dersom jeg skulle ha brygget en 10-12L batch, hvor stor kjele hadde jeg eventuelt hatt behov for? Hadde 15L kjele holdt til 10L, eller er dette i det tynneste laget?
 
Hei!

Dersom jeg skulle ha brygget en 10-12L batch, hvor stor kjele hadde jeg eventuelt hatt behov for? Hadde 15L kjele holdt til 10L, eller er dette i det tynneste laget?
Jeg brygger 12L ferdig på fat/dunk ogbruker 26L kokekjele. Koker sånn at jeg sitter igjen med ca 16l etterkok.
 
Kan bryte det ned litt, i mitt eksempel:

12l fat/flaske - ca 2L blir lagt igjen i gjæringskar - ca 2L blir lagt igjen i kokekar = 16L etter kok
Avkok 1.8L/time = 1.8L 60min kok / 2.7L 90 min kok

Preboil (romtemp vørter) ved 90 min kok er da 18.7L, Siden du skal koke blir faktisk preboil volum 18.7*1.04 = 19.5L grunnet ekpansjon.

Så er det å ta høyde for at du gjere vil ha litt ekstra plass så du ikke må vaske gulvet hver gang du koker, og de ølene du vil koke lengre enn 90 min.

Du vil gjerne ha ca 20% headspace igjen i kokekjelen ifht maks preboil volum så er du safe.
 
Sist redigert:
Brukte tidligere å koke i en 20l kjele og det funket fint til batcher der jeg endte opp med ca 15l i kjelen etter kok.
 
Da ville jeg heller gått for en 24L fra Bryggselv. Samme pris, men i rustfritt med tykk bunn, men dessverre utsolgt akkurat nå.. Men da må du koste på noen kroner på kran. Sammenlagt blir det litt dyrere men da får du skikkelig kran iallefall.
 
Smart. Får eventuelt sende inn en mail til BryggSelv og høre når de får inn flere på lager. Har ikke mulighet for å brygge før om en måneds tid uansett. Hadde vært kjekt med kran, men har en hevert så det fungerer jo, selv om det ikke er optimalt.

Hvor mye ca. vil en kran komme på? Sett bort i fra drill og nødvendig utstyr for å borre.

EDIT: Så at en gjennomføring med 1/2" kuleventil er 299,- på BryggSelv. Regner med at det er det jeg trenger.
 
Sist redigert:
Kran hos BS koster 300, som er ca tre ganger så mye som hvis du lager det selv med biter fra ebay/ali. Men er enkelt.
 
Tilbake
Topp