Stort og smått om karbonering på fat

Jeg bruker 1,5 meter med 3/16 slange, og 1,2 bar på 6 grader...

1 meter høres kort ut, hvilken dimensjon er det på slangen din?

Sent fra min E6653 via Tapatalk

Kan du forklare dette litt nærmere?

På det ene fatet var det ikke trøbel med skum, men ølet var litt flatt. Kan dette uansett være grunnen til at det er litt flatt?

Inntil jeg har fått ordnet meg en lengre slange, kan jeg kanskje gå ned på serveringstrykket? Og har det noe å si hvordan krana er plassert ift. utgangen på fatet (tenker på høyde)?

Beklager alle nybegynnerspørsmål.
Han i butikken anbefalte meg 2m lang slange med innerdiameter 3/16 tomme (tynn slange) Dette gir tilstrekkelig motstand til å forhindre skum. Dette var for picnic kran. Mulig andre kraner krever et annet oppsett, men det hele handler vel om motstand. Tipper at høyde også utgjør litt forskjell.

Du kan jo eksperimentere litt med serveringstrykket og se hva som fungerer greit med oppsettet ditt. Lavere trykk vil gi deg mindre skum.

Da begynner de første fatene å bli ferdig karbonert. Da kommer det til nye spørsmål: ved tapping på fat fra gjæringskar fikk jeg et par liter til overs, som ikke gikk på fatet. Jeg fylte en 1,5-liters flaske med dette, selvsagt rengjort og desinfisert. Dette har stått kaldt, og det jeg nå lurer på er om jeg kan etterfylle dette på fatet uten for stor risiko? Skjønner at det må stå med trykk for å bli karbonisert sammen med resten, og at det selvsagt utsettes for en viss oksidasjonsfare når jeg åpner fatet og for så vidt også flaska. Men er det mer jeg ikke har tenkt på?

Ville faktisk droppet det. Hvis du har 19L fat så er 1.5l lite å være gjerrig på. Det du evt kan gjøre er å skaffe en karbonerings"kork" så kan du tvangskarbonere rett i flaska. Tror bryggselv har det hvis jeg ikke tar feil.

Ville faktisk droppet det. Hvis du har 19L fat så er 1.5l lite å være gjerrig på. Det du evt kan gjøre er å skaffe en karbonerings"kork" så kan du tvangskarbonere rett i flaska. Tror bryggselv har det hvis jeg ikke tar feil.

Joda, spørs om jeg havner på det. Kan jo også tilsette litt sukker på flaska. Saken er at jeg har fatet egentlig var tenkt å skulle få stå urørt til 12.mars, da det skal være med på storfest sammen med noen andre fat. Men så ble det så utrolig godt at det er vanskelig å holde seg unna...

Aha! Den gode gamle "Her må det ha skjedd noe rart" når du møter opp med tomt fat ja. Ja du kan jo det hvis ølet på flaska smaker fint. Husk å purge headspace etterpå.

Jeg tapper alltid både på fat og resten på flaske. Det er alltid artig å ha flasker som kan tas med på fest, eller gis bort. Siden det ikke blir mer enn 5 - 10 flasker, så er jobben svært overkommelig. Jeg bruker da utelukkende karboneringsdrops og en billig bordkorker.
Jeg har brygget 6 fat til min brors bursdag, og er svært glad for at jeg kan teste flaskeutgavene i mellomtiden...

Kan du forklare dette litt nærmere?

På det ene fatet var det ikke trøbel med skum, men ølet var litt flatt. Kan dette uansett være grunnen til at det er litt flatt?

Inntil jeg har fått ordnet meg en lengre slange, kan jeg kanskje gå ned på serveringstrykket? Og har det noe å si hvordan krana er plassert ift. utgangen på fatet (tenker på høyde)?

Beklager alle nybegynnerspørsmål.

Du kan ta ned serveringstrykket. Angående flatt øl så har jeg også erfart dette ofte. Fin skumtopp med dødt øl. Problemet var at jeg karbonerte alt for varmt. Kompenserte med høyere trykk ut fra
kalkulatorer, men selv etter 2 uker var ølet flatt. Har nå ordnet meg med eget kjøleskap og karbonerer på 5-6 grader. Dette gir
bedre resultater og mer fortgang i prosessen. Ellers er risting av fatet med høyt trykk tilkoblet et alternativ.

Hvordan foreslår dere å karbonere en Brown ale og american Pale ale samtidig? Ser av tabellen at Brown ale skal ha 1-1,5 Volumer CO2 og Am pale ale 2-2,5. Bør man ha to regulatorer eller klarer dere å justere denne ved 1 og 2 utak?

Tilbake
Topp