Har nylig anskaffet meg fire corneliusfat med diverse tilbehør, og har forsøkt å sette meg inn i hvordan en skal bruke dette på riktigst mulig måte. Dessverre får jeg av en eller annen grunn ikke lest tabellene til den ellers så glimrende artikkelen til Gahr om dette temaet, så jeg tillater meg å stille noen spørsmål her for dere som har noe erfaring fra denne delen av bryggeverdenen:
1. Hvilke ulemper er det med å karbonere med sukkerlake på fat?
2. Ved tvangskarbonering: Når en har oppnådd ønsket kullsyrenivå gjennom tilførsel av gass - er det da bare å koble fra gasspatronen, og regne med at ølet holder det oppnådde nivået?
3. Hvordan skal/kan en gå frem hvis en har behov for å tvangskarbonere flere fat, men bare har en regulator (med ett uttak)?
Vet at dette antagelig er diskutert mange ganger tidligere, men finner ikke de trådene som måtte ha svar på akkurat disse spørsmålene.
1. Hvilke ulemper er det med å karbonere med sukkerlake på fat?
2. Ved tvangskarbonering: Når en har oppnådd ønsket kullsyrenivå gjennom tilførsel av gass - er det da bare å koble fra gasspatronen, og regne med at ølet holder det oppnådde nivået?
3. Hvordan skal/kan en gå frem hvis en har behov for å tvangskarbonere flere fat, men bare har en regulator (med ett uttak)?
Vet at dette antagelig er diskutert mange ganger tidligere, men finner ikke de trådene som måtte ha svar på akkurat disse spørsmålene.