Stort og smått om karbonering på fat

HåvardK

Norbrygg-medlem
Har nylig anskaffet meg fire corneliusfat med diverse tilbehør, og har forsøkt å sette meg inn i hvordan en skal bruke dette på riktigst mulig måte. Dessverre får jeg av en eller annen grunn ikke lest tabellene til den ellers så glimrende artikkelen til Gahr om dette temaet, så jeg tillater meg å stille noen spørsmål her for dere som har noe erfaring fra denne delen av bryggeverdenen:
1. Hvilke ulemper er det med å karbonere med sukkerlake på fat?
2. Ved tvangskarbonering: Når en har oppnådd ønsket kullsyrenivå gjennom tilførsel av gass - er det da bare å koble fra gasspatronen, og regne med at ølet holder det oppnådde nivået?
3. Hvordan skal/kan en gå frem hvis en har behov for å tvangskarbonere flere fat, men bare har en regulator (med ett uttak)?

Vet at dette antagelig er diskutert mange ganger tidligere, men finner ikke de trådene som måtte ha svar på akkurat disse spørsmålene.

1. Bunnfelling etter karboneringsgjæring. Det tar lenger tid. Du må uansett sette trykk for å holde lokket tett.
2. Ja, men jeg kontrollerer alltid over tid. Det tar tid for øl å oppnå likevekt, og vil de første dagene og uken ta opp kullsyre, og trykket synker i tanken. Ikke bruk patron, men kjøp en tank først som sist. Patron(er) er for servering på party.
3. Flytt den fra den ene til den andre....
Velkommen til fatbrygging :)

1. Bunnfelling etter karboneringsgjæring. Det tar lenger tid. Du må uansett sette trykk for å holde lokket tett.
2. Ja, men jeg kontrollerer alltid over tid. Det tar tid for øl å oppnå likevekt, og vil de første dagene og uken ta opp kullsyre, og trykket synker i tanken. Ikke bruk patron, men kjøp en tank først som sist. Patron(er) er for servering på party.
3. Flytt den fra den ene til den andre....
Velkommen til fatbrygging :)
Takk for kjapt svar. For ordens skyld: Jeg har tank, ikke patron. Siden jeg har brygget mye i det siste, og har fire fat som skal karboneres omtrent samtidig, blir det litt styr å drive å flytte, ser jeg for meg. Det blir kanskje en kombinasjon av de to metodene. Ølet skal uansett stå til et stort arrangement i midten av mars, så det brude være ferdig karbonert uansett hvilken metode jeg havner på.

Brygger selv 7 brygg til min brors runde bursdagsfeiring i starten av mars. Brygg med lav alkoholprosent :)
Lykke til

Går helt fint å flytte over til flere fat. Har gjerne 7-8 fat nytappa, og bruker ett uttak. Kjører høyt trykk, gjerne 2,5 Bar på alle i begynnelsen. Lar stå tilkobla på det siste fatet. Så kjører jeg opp igjen til 2,5 Bar et par ganger i døgnet på alle, så en gang i døgnet. Denne gassen forsvinner fort inn i ølet uansett. Så kan du "finkarbonere" det som skal brukes først. Setter det i øleskapet på normalt karbonerings/tappetrykk. Resten kan du fortsette å kjøre opp pent og rolig, eller du kan finjustere CO2 når det skal brukes.
Fikk tak i en checkventil (tilbakeslagsventil) med veldig lavt åpnetrykk. Har den på dette oppsettet for den gangen du glemmer å åpne CO2 flaska og du kobler til et overfylt fat.. sparer manometer og regulator fra ølretur.

Går helt fint å flytte over til flere fat. Har gjerne 7-8 fat nytappa, og bruker ett uttak. Kjører høyt trykk, gjerne 2,5 Bar på alle i begynnelsen. Lar stå tilkobla på det siste fatet. Så kjører jeg opp igjen til 2,5 Bar et par ganger i døgnet på alle, så en gang i døgnet. Denne gassen forsvinner fort inn i ølet uansett. Så kan du "finkarbonere" det som skal brukes først. Setter det i øleskapet på normalt karbonerings/tappetrykk. Resten kan du fortsette å kjøre opp pent og rolig, eller du kan finjustere CO2 når det skal brukes.
Fikk tak i en checkventil (tilbakeslagsventil) med veldig lavt åpnetrykk. Har den på dette oppsettet for den gangen du glemmer å åpne CO2 flaska og du kobler til et overfylt fat.. sparer manometer og regulator fra ølretur.
Takk for gode svar, nok en gang. Begynner å skjønne mer av prosessen nå. Står fatene i romtemperatur når du bytter på denne måten?

2. Du må toppe opp med Co2 etterhvert som du tapper øl fra fatet, eller så flater øllet ut etterhvert...

Blir overkarbonert om du holder høyere trykk enn ønsket trykk over tid. karbonerer og serverer på 1-1.2bar her. Har god tid stort sett alltid :)

Men har du det stående på 2.5 bar utover tiden det tar å få mettet opp øllet med co2 er det fort muligheter for å få ut bare skum i høy fart - ja - :p

Takk for gode svar, nok en gang. Begynner å skjønne mer av prosessen nå. Står fatene i romtemperatur når du bytter på denne måten?
Setter de så kaldt som mulig. Ikke problem på denne tida av året.. Romtemp om ikke anna er tilgjengelig. Har et stort kjølehjørne som gjæringskap, bruker det om det er ledig.

Arg. Jeg er på første runde med fat. Ølet har stått tilkoblet tank med 1 bar i en uke, og så et par dager uten å være tilkoblet. Kobla til i kveld, slapp ut litt trykk, og så at det ble etterfylt co2 opp til 1 bar. Når jeg tapper kommer det nesten bare skum, og ølet er flatt. Hva gjør jeg feil?

For korte slanger i forhold til trykk kanskje? Karbonere og servere på 1 bar burde ikke gi skum... Regner med at fat osv står kjølig?

Sent fra min E6653 via Tapatalk

Fat står i kjelleren som nå er 11 grader. Jeg bytta fra piknik-kran til vanlig kran, og bytta fat. Det har stått en uke til karbonering, og jeg opplevde ikke skum der. Kan piknikk-krana være problemet? Jeg synes uansett dette ølet også var litt flatt. Går det an å skru opp til 1,5 bar og vente en uke til, vil det hjelpe?

1 bar ved 11C burde gi ca 2.2 volumer CO2 og burde ikke oppleves som flatt. Kan være det som raysv påpeker, for korte slanger slik at du får skum som slipper ut all futten med en gang.

De er 1 meter. Hvor lange bør de være?
2m med 3/16 ble jeg fortalt på bryggebutikken. Har selv en 2,5 m og en 1m slange. Bruker jeg 1m slangen så må jeg skru trykket med til 0,6ish for å unngå skum. Anbefaler deg å skaffe en lengre slange, så blir det lettere å unngå skum.

2m med 3/16 ble jeg fortalt på bryggebutikken. Har selv en 2,5 m og en 1m slange. Bruker jeg 1m slangen så må jeg skru trykket med til 0,6ish for å unngå skum. Anbefaler deg å skaffe en lengre slange, så blir det lettere å unngå skum.
Mulig dette varierer fra oppsett til oppsett, men jeg har kranene ca 20cm høyere enn øl-ut, og med 2m 3/16 og 1.1 bar går det ganske så sakte. For min del funker ca 1.20m med 3/16 fint, og temp på ølet er 3-4 grader. Ikke noe skumproblemer. Jeg kutta ned fra 2m nettopp fordi jeg synes det gikk litt sakte.

2m med 3/16 ble jeg fortalt på bryggebutikken.
Kan du forklare dette litt nærmere?

Anbefaler deg å skaffe en lengre slange, så blir det lettere å unngå skum.
På det ene fatet var det ikke trøbel med skum, men ølet var litt flatt. Kan dette uansett være grunnen til at det er litt flatt?

Inntil jeg har fått ordnet meg en lengre slange, kan jeg kanskje gå ned på serveringstrykket? Og har det noe å si hvordan krana er plassert ift. utgangen på fatet (tenker på høyde)?

Beklager alle nybegynnerspørsmål.

Sist redigert:
Tilbake
Topp