Hannaas
Norbrygg-medlem
Først av alt: Er det en god idé å tilsette både ristet kokos og vaniljestenger bløtlagt i litt bourbon til en stout? Jeg har forstått at det kan bli godt hver for seg, og i matlaging er kombinasjonen av kokos og vanilje knall, men er det kun dessertmagen min som synes dette er lurt? :jaha:
Planen er som følger:
Lage en lett, men smooth stout (satser på Ó Flannagáin Standard som jeg synes er en perfekt "hverdagsstout": OG: 1,046, FG: 1,014, IBU: 17)
"Tørrhumle" etter en ukes tid:
[*]3 store vaniljestenger splittet og bløtlagt i 2-3 dl. bourbon i noen dager. Både stengene og spriten hives i bøtten.
[*]350 g. kokoschips ristet i ovnen til de er gyldne (vekt etter risting).
Målet er et balansert og nokså lettdrikkelig juleøl som man kan ta noen glass av uten å bli "stinn". Ettersom jeg aldri har krydret øl med verken vanilje eller kokos tidligere har jeg noen spørsmål:
[list type=decimal]
[*]Hvor lenge bør jeg la ølet stå etter tilsetting av kokos og vanilje?
[*]Bør ølet tappes over på ny bøtte? Vanligvis tørrhumler jeg (med humle) rett i primærbøtten.
[*]Bør oppskriften endres? IBU opp? OG opp?
[*]Er denne oppskriften feil utgangspunkt? Bør jeg bruke en annen oppskrift som utgangspunkt, eller for eksempel justere FG opp med laktose?
[*]Er mengdene av vanilje og kokos fornuftige? Jeg ønsker tydelig smak av begge deler, men vil gjerne beholde de fine notene av brent korn og sjokolade fra stouten.
[/list]
Alle erfaringer og meninger tas imot med takk! :yes:
Planen er som følger:
Lage en lett, men smooth stout (satser på Ó Flannagáin Standard som jeg synes er en perfekt "hverdagsstout": OG: 1,046, FG: 1,014, IBU: 17)
"Tørrhumle" etter en ukes tid:
[*]3 store vaniljestenger splittet og bløtlagt i 2-3 dl. bourbon i noen dager. Både stengene og spriten hives i bøtten.
[*]350 g. kokoschips ristet i ovnen til de er gyldne (vekt etter risting).
Målet er et balansert og nokså lettdrikkelig juleøl som man kan ta noen glass av uten å bli "stinn". Ettersom jeg aldri har krydret øl med verken vanilje eller kokos tidligere har jeg noen spørsmål:
[list type=decimal]
[*]Hvor lenge bør jeg la ølet stå etter tilsetting av kokos og vanilje?
[*]Bør ølet tappes over på ny bøtte? Vanligvis tørrhumler jeg (med humle) rett i primærbøtten.
[*]Bør oppskriften endres? IBU opp? OG opp?
[*]Er denne oppskriften feil utgangspunkt? Bør jeg bruke en annen oppskrift som utgangspunkt, eller for eksempel justere FG opp med laktose?
[*]Er mengdene av vanilje og kokos fornuftige? Jeg ønsker tydelig smak av begge deler, men vil gjerne beholde de fine notene av brent korn og sjokolade fra stouten.
[/list]
Alle erfaringer og meninger tas imot med takk! :yes: