Stout på fat - kjente utfordringer?

Har for første gang fatet 2 stouter, kaffestout og en røkt stout. Ble karbonert med Co2 på 1,7 bar i 6 dager, romtemp ca. 21c.

De første dagene hadde jeg perfekt med skum og var fornøyd med mengden co2 i ølet. På bare dager har det utviklet seg til at jeg tapper omtrent rent skum og ølet er nærmest flatt. Kaffestouten har også mistet mye av kaffeessensen.

Lest litt fram og tilbake på forumer uten å bli klok da det er mye uenighet. I det minste er jeg ikke alene om å ha dette problemet med stout på fat.

Hva kan årsaken være? Serveringstrykk? Karbonert på for høyt trykk? romtemp? Noen som har peiling på dette? Aldri hatt lignende problem med andre øltyper på det samme utstyret.
 
Sist redigert:
Hei

Kan ikke peke på hva som er galt med din karbonering, men lagde meg min første stout en havrestout. Karbonerte med rett i underkant av 1 bar og når jeg serverer den bruker jeg egen stoutkran og nitropatron. Da på serveringstrykk på ca 30 psi og det ble veldig bra.

Nitroadapter kjøpt jeg her http://tapcooler.no/no/tilbehor-c-2/nitroregulator-p-5

Patroner ble kjøpt på kitchen og stout kranen husker jeg ikke i farten hvor jeg kjøpte.. Dette er selvsagt kanskje en annet svar en du var ute etter..

Mvh
Easybrew
 
Takk for råd, Jeg kan så langt si at problemet ikke peker mot kranen. Åpnet det ene fatet og det står skum over halvveis opp selv om det bare er 2-3 liter øl igjen.

Da skal jeg prøve å servere på nitrogen neste gang :)
 
Jeg pleier å kjøle ned mot 2-3 grader og kjøre 30 psi i noen dager. Serveringstrykket mitt er 8-9 psi. Pleier å bli bra
 
Sist redigert:
1,7 bar i én uke er mye.. I alle fall på en stout. Personlig liker jeg stout forsiktig karbonert og benytter da ca 0,7 bar. Serveringstrykk blir da det samme.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp