Stout

Har såvidt prøvd meg på ølbrygging før, det vil si en gang med ett europrissett av typen dansk pils (brukte sukker istedet for spraymalt, fungerte greit nok til rølpefyll, men ble ikke akkurat noe en kunne sette seg ned å nyte)

Til jul kunne jeg ha tenkt meg å satt en stout av noe slag, og valget har fallt på enten coopers stout eller coopers irish stout. Jeg har tenkt å bestille fra vinsenteret.no, og jeg lurer på hva jeg egentlig trenger. Går det bra å følge oppskriftene og bruke ingrediensene det som følger med disse settene?
Har noen her erfaringer med disse settene?
Og ikke minst, har noen erfaringer med å bestille fra denne siden?
 
Velkommen til en fantastisk hobby.
Anbefaler denne linken.

Kjenner ikke til denne bedriften, men vil selv anbefale www.vinogbar.no eller www.petitagentur.no
Vin og Bar er mer rettet mot ølsett og ekstrakt bryggere, men utvider for tiden sortimentet kraftig etter etterspørsel.
Petit agentur er litt mer rettet mot allgrain brygging, men har også en del ølsett.

Grovtsett ville jeg kastet oppskriften som føleger med disse settene.
Satset på ølsett fra Coopers elle Munthons.
Byttet ut sukker med spraymalt/maltekstrakt.
Å ellers fulgt tipsene på linken.

Vil også anbefale deg å kjøpe boken Moderne hjemmebrygging.
Denne forteller alt det grunnleggende om ølbrygging.
 
Når det gjelder stout så ville jeg, når man da likevel bruker et sett, byttet ut halvparten av sukkeret med maltekstrakt. Ellers så er det sjanser på at ikke ølet blir tørt nok (spesielt ved dry stout). Jeg ville nok ikke kastet oppskriften som følger med boksen, man må jo ta hensyn til at det er slik produsenten har tenkt seg at produktet skal brukes.

Uansett, det blir så at man koker maltekstrakten og sukkeret i et kvarter eller noe sånt, kjøler det ned, heller det oppi gjæringskaret, tilsetter siruppen fra ølsettet og så fyller opp dunken til ca 21 liter. Gjær på toppen og på med lokk og gjærlås. That's it.

Og boken vil jeg også anbefale deg. Ga det nylig i gave til en venn av meg, og nå begynner han virkelig å skjønne hvordan dette her med hjemmebrygging fungerer ;D.
 
Takk for tipsene!

Bestillte fra petit agentur, greie priser og rask leveringstid.

Endte opp med ett sett Muntons Irish Style Stout, i tillegg kjøpte jeg også Muntons premium gold (overgjær) og 1 kg mørk spraymalt. Burde jeg bytte ut alt sukkeret med spraymalten? Tror dere det kan bli for mektige greier?
 
Har dere noen tips ang. kullsyre? Har tenkt å bruke lake, men er litt usikker på hvor mye sukker jeg skal bruke til kullsyre i en stout. Noen som har noen forslag?
 
Jeg pleier å bruke 3gr. demererasukker pr. l. i alle engelske øltyper. Kokt i 15min. med litt vann. Det har iallfall funket for mine øl. :godtoel:
 
I 'vanlig' øl bruker jeg 6 gr, men det ville vært i overkant for en stout. Anbefaler nok å sikte mer mot GeirJ sin mengde, men ikke mindre enn det heller.
 
Det er sikkert ikke noe i veien for å bruke opptil 4gr. heller,men ikke mer. Heller en plass mellom 3-4gr. Du får prøve deg fram til hva som passer best for deg.

Som sagt bruker jeg 3gr. til engelske øltyper, 4-5gr. i amerikanske typer og som Eduard sier 6-7gr. i lyse lagertyper.
 
heiv i gjæret på lørdagsmårningen, kom skum og greier iløpet av kort tid, men det har enda ikke begynt å ploppe i gjærlåsen :S har rista litt på dunken og slikt og lurer på om den ikke kan være helt tett.. Kan det være noe annet gæernt?
 
Hvis det skummer er gjæringen i gang. Utett dunk er ingenting å bekymre seg over.
 
Tilbake
Topp