Strategier for en nybegynner som ønsker å bli flink

Det der har jeg sett i flere bøker. Tror det da er litt opp til den enkelte om han vil ha mørkt eller en lysere variant. Øl blir det nok uansett.
Ja, sånn omtrent var tanken. Det er definitivt noe du skjønner etter en del brygging, men jeg skjønner godt at det kan være forvirrende og gjøre det vanskelig for en som ikke har brygget før og har mange detaljer å sette seg inn i.
 
Takk for konstruktiv tilbakemelding og hyggelig at boka har vært nyttig for folk.

Jeg forsøkte å få leserne til å løsrive seg litt fra detaljene i oppskrifta, og i hvert fall ikke henge seg opp i merkenavn på malttypene. Det ble kanskje litt for generelt og litt vanskelig forståelig. Det er definitiv noe som bør endres om boka skal forbedres.
Det med forskjellige merkenavn på like malttyper kan være forvirrende for en ny brygger. Savner en oversikt over hva de forskjellige malttypene heter/tilsvarer hos de forskjellige produsentene.
 
Ønsker innspill på mine tanker, og gjerne andres tanker og erfaringer rundt strategier for å lære seg faget.

Les masse, putt penger i det som er essensielt for ølet( oksygen, gjæring og gjær) og før logg

Jeg gjorde selv som du i begynnelsen og brygget samme ølet om igjen og om igjen for å lære prosessen, så brukte jeg mye tid på å få til gjær og gjæring skikkelig.
God loggføring kan også være godt å ha når du på brygg 110 vil gjenskape brygg 23.
 
Et godt tips vil jeg si er å være nøye. Er fort gjort å "pfff... puttsann det blir bare litt mer/mindre xxxxx". Men mange bekker små blir til en stor å. Blir lettere å luke ut feil i prosessen hvis man er nøye for da er det lettere å indentifisere ett avvik isteden for ti små avvik.
 
Skal man rekke å lære noe før det tar alt for mange år er det lurt å ikke justere på så mange avgjørende faktorer samtidig. Lærte fort at renslighet var veldig viktig for sluttresultatet. Har nå brygget jevnt og trutt i et år omtrent det samme hver gang og brukt nottingham gjær hver gang. Har bare justert gjæringstemp og gjærmengde samt brukt bare en type humle og synes ikke det blir kjedelig i det hele tatt siden jeg får litt følelse med hvordan denne gjæra og humla oppfører seg
 
Skal man rekke å lære noe før det tar alt for mange år er det lurt å ikke justere på så mange avgjørende faktorer samtidig. Lærte fort at renslighet var veldig viktig for sluttresultatet. Har nå brygget jevnt og trutt i et år omtrent det samme hver gang og brukt nottingham gjær hver gang. Har bare justert gjæringstemp og gjærmengde samt brukt bare en type humle og synes ikke det blir kjedelig i det hele tatt siden jeg får litt følelse med hvordan denne gjæra og humla oppfører seg
Der er du inne på noe viktig. Gjør det samme hver gang i begynnelsen, endre kun en ting av gangen så det blir lettere å finne ut hva som skal event. endres for at det skal bli enda litt bedre.
Og få kontroll på gjærings temperaturen.

Og som nevnt tidligere, vask og desinifeksjon er vel 90% av en bryggers hverdag
 
Tilbake
Topp