Strømbrudd i natt, hvordan påvirker det gjæringa?

Dokkedal

Norbrygg-medlem
Heisann godtfolk!

Vi var så uheldig å få problemer med strømmen hvor ølet står å gjærer. Det ble brygget forrige lørdag og består av

1 kar med WLP530 - Farmhouse Ale
1 kar med WLP670 - Farmhouse Ale
2 kar med US05 - IPA

Romtemperaturen var rundt 20 grader i går kveld, men har i natt vært nede i 5 grader.
Noen som vet hva dette kan gjøre for gjæringa?

Har lest at WLP530 ikke er spesielt glad i temperaturfall, og kan føre til stopp i gjæringsløpet. Er det noe vi kan gjøre for å forhindre det/starte det igjen?

Viktigste er vel å få temperaturen opp igjen så fort som mulig.
Ta eventuelt en måling av gravity også for å få en pekepinn på hvor langt de tre er på vei.
Worst case så stopper de opp altfor høyt. Da er vel muligheten å tilsette mer gjær.
Er vel en fare for litt usmaker også.

OK. Var noe sånt jeg kunne ane. Gjæringskarene er nå tilbake i ca 20 grader romtemp. De har stått å gjært 5 dager før temperaturfall, hva hvis gjæringen "i hovedsak"/stomrgjæringen er over, vil det uansett kunne gi bismaker?

Får måle SG i ettermiddag og over helga for å se gangen.

Sjansen for usmaker er nok mindre hvis stormgjæringen er over og det meste av gjæringsprosessen er ferdig. Uten at jeg skal si dette 100%.
Men kanskje en super temperaturdrop rett etter stormgjæring slår positivt ut? Who knows?

Ja, det kritiske spørsmålet er om stormgjæringen rakk å gjøre seg ferdig, hvilket den normalt burde være på 5 dager for en ale gjær på normal temp. Det eneste som er sikkert er at temperatur dropp ikke er positivt, etter stormgjæringen skal gjæren spise det den ikke hadde lyst på når det var godterier på bordet (maltose). Nå skal den tygge i seg biprodukter fra gjæringen og andre mer tungtfordøyelige saker før bordet er tomt og den må gå i dvale.
Vet vel ikke hvor mye det rakk å droppe inne i tanken heller, det tar jo betydelig lenger tid enn i rommet hvis gjæringskaret har stort volum. Gjetter på at dette går helt fint, hvis SG fremdeles er høy ift. forventet FG samt lite aktivitet ville jeg økt temperaturen og sett om det er mulig å rulle litt på gjæringskaret uten at du utsetter ølet for luft/oksygen for å få noe mere gjær opp i suspansjon.

Tilbake
Topp