Strømbrudd under mesking

Rakk og meske en pils i 15 minutter så gikk strømmen. Den har vært borte en stund nå og det ser ut som det blir langvarig. Er dette krise?
 
Har samme utfordringa her i kveld også. Var igang med å varme opp fra 65 gr til utmesk på 78 da strømmen gikk. Vært borte nå i 1 time og 40 ca. Hvor lenge kan strømmen være borte før jeg bare kan tømme det ut ? Har lyst å kjøre på når/om strømmen kommer tilbake da
 
Har samme utfordringa her i kveld også. Var igang med å varme opp fra 65 gr til utmesk på 78 da strømmen gikk. Vært borte nå i 1 time og 40 ca. Hvor lenge kan strømmen være borte før jeg bare kan tømme det ut ? Har lyst å kjøre på når/om strømmen kommer tilbake da
Du var ferdig med meskingen og kan varme opp til kok med en gang strømmen kommer tilbake. Da skal det mye til før du får bakterievekst som vil ødelegge mesken. Jeg ville kjørt på, strømmen pleier vel ikke å være borte i timesvis der du bor?
 
Har samme utfordringa her i kveld også. Var igang med å varme opp fra 65 gr til utmesk på 78 da strømmen gikk. Vært borte nå i 1 time og 40 ca. Hvor lenge kan strømmen være borte før jeg bare kan tømme det ut ? Har lyst å kjøre på når/om strømmen kommer tilbake da
Bare skyll med kaldt vann og sett til gjær og eventuell tørrhumle. Har blitt laga ukokt øl før :)
 
Du var ferdig med meskingen og kan varme opp til kok med en gang strømmen kommer tilbake. Da skal det mye til før du får bakterievekst som vil ødelegge mesken. Jeg ville kjørt på, strømmen pleier vel ikke å være borte i timesvis der du bor?
Er passert 2 timer og tjue.min her nå. Men jeg kommer til å gjøre som du si å bare kjøre på tempen igjen. Den skal meske 10 min på 78 gr før kok
 
Passert 4 timer uten gneist i ledningen her nå
Temp i mesk er fortsatt 46 gr og skyllevann holder godt 56 gr enda
 
Sist redigert:
Da ville jeg ha skylt og fjernet mesken. Og så kokt når strømmen er tilbake, om så i morgen.
Går sannsynligvis helt fint. Om en vil være 100% infanterisikker, er Campden kjekt å ha i sånne tilfeller for å unngå uforutsett syrning. Men, på denne årstida er det også bare å sette vørteren ut.
 
Vart ett rart brygg, men øl blir det åkke som. Det var i utgangspunktet en Kozel klona men tenker jeg døper den om til "Straumbroten Dark Lager" :D
Vart forøvrig ferdig sånn i halv to tida i natt
Ser ikke noen grunn til at det der ikke skal ha gått bra. Eller tenker du på noe mer enn prosessen når du sier "rart brygg"?
 
Tilbake
Topp